ULF-avtal
På några av Fredrika Bremergymnasiets program gör eleverna egna val som påverkar deras måluppfyllelse.
Hej! Du använder en gammal webbläsare
Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.
Enligt skollagen ska utbildningen i skolorna ”vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (1 kap 5 §). Det betyder att lärares och skolledares yrkesutövning ska vara baserad på forskning. Yrkesutövningen ska även konsekvent utforska och pröva sin egen verksamhet. Vad det innebär för skolor, elever och utbildning i Haninge kommun kan du läsa mer om här.
Skolutveckling ska utgå från ett vetenskapligt förhållningssätt. På ett strukturerat sätt bedriver grund- och gymnasieskolorna forskning i samarbete med bland annat universitet och högskola. Arbetet leds av kommunens forskningsledare.
Kommunen implementerar arbetet i de utbildningsverksamheter där det är aktuellt. Det gör att nya forskningsresultat blir en del av grundskolors löpande utvecklingsarbete. Utbildningen för alla i grundskolan blir därmed mer likvärdig.
Exempel på forsknings- och utvecklingsprojekt i Haninges skolor:
Eva Hartell
Forskningsledare
eva.hartell@haninge.se
Senast uppdaterad: 17 april 2023