Trygghetslarm för dig med funktionsnedsättning
Trygghetslarm är till för dig som bor hemma och som behöver komma i kontakt med personal för hjälp.
Så här fungerar det
Du lämnar bostadsnycklar mot kvittens vid installationen av trygghetslarmet. Larmdosan som installeras hos dig behöver ström från eluttag. Larmknappen bär du som armband eller halsband. Du kan också larma från larmdosan. Larmet är kopplat till personal på trygghetscentralen som kan prata med dig via larmdosan när du larmat. Trygghetslarmet fungerar endast i anslutning till ditt hem.
Du får muntlig och skriftlig information om hur trygghetslarmet fungerar hos dig.
När du larmar
När du larmar är det personal från kommunens social- och äldreförvaltning som kommer hem till dig. Personalen är utbildad för att på bästa sätt kunna hjälpa dig. Vi arbetar för att du ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Det gör vi genom att visa omtanke, ödmjukhet och engagemang.
Trygghetslarm med behovsbedömning
Ansöker du om trygghetslarm enligt socialtjänstlagen görs en utredning om ditt behov. Månadsavgiften grundar sig då på dina inkomstuppgifter och din betalningsförmåga.
Läs mer om avgifter här: Avgifter
Använd blanketten "Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen" som du hittar här nedan. Du kan också kontakta oss på enheten Funktionsnedsättning vuxen för hjälp med ansökan.
Kontakt
Rudsjöterrassen 2
136 81 Handen
Återlämning av trygghetslarm
Trygghetslarm återlämnas på Hantverkarvägen 25 C i Handen. Måndag-torsdag 8-16 och fredagar 8-15. Kontaktuppgifter för eventuella frågor: 08-606 54 06
Vad menas med tjänstegaranti?
En tjänstegaranti innebär att du som medborgare får veta vad du kan och inte kan förvänta dig av kommunens tjänster. Om du upplever att kommunen inte lever upp till tjänstegarantin kan du lämna synpunkter på detta. Tjänstegarantierna är ett sätt för kommunen att arbeta med förbättringar i verksamheterna.
Senast uppdaterad: 16 mars 2023