Trygghetslarm för äldre

Trygghetslarm innebär att en larmdosa installeras hemma hos dig och du får en larmknapp i form av armband eller halsband. När du larmar blir du kontaktad via larmdosan och behöver du hjälp hemma så kommer personal från kommunens äldreomsorg hem till dig.

Trygghetslarmet är till för dig som bor hemma och behöver komma i kontakt med personal för hjälp.

Så här fungerar det

Du lämnar bostadsnycklar mot kvittens vid installationen av trygghetslarmet. Larmdosan som installeras hos dig behöver ström från eluttag. Larmknappen bär du som armband eller halsband. Du kan också larma från larmdosan. Larmet är kopplat till personal på trygghetscentralen som kan prata med dig via larmdosan när du larmat. Trygghetslarmet fungerar endast i anslutning till ditt hem.

Du får muntlig och skriftlig information om hur trygghetslarmet fungerar hos dig.

När du larmar

När du larmar är det personal från kommunens äldreomsorg som kommer hem till dig. Personalen är utbildad för att på bästa sätt kunna hjälpa dig.

Genom att visa omtanke, ödmjukhet och engagemang arbetar personalen för att du ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.

Trygghetslarm med behovsbedömning

Ansöker du om trygghetslarm enligt socialtjänstlagen görs en utredning om ditt behov. Månadsavgiften grundar sig då på dina inkomstuppgifter och din betalningsförmåga.

Använd blanketten "Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen". Du kan också kontakta oss på äldreförvaltningen för hjälp med ansökan.

Du betalar en månadsavgift på högst 214 kronor.

Trygghetslarm utan behovsbedömning

Ansöker du om trygghetslarm utan behovsbedömning använder du blanketten "Ansökan om trygghetslarm". Du kan också kontakta larmhandläggare.

Anmälan om trygghetslarm utan behovsbedömning är bara möjlig för dig som är 65 år och äldre.

Du betalar en månadsavgift på 214 kronor.

Trygghetslarm för dig med funktionsnedsättning hittar du här

Vad menas med tjänstegaranti?

En tjänstegaranti innebär att du som medborgare får veta vad du kan förvänta dig av kommunens tjänster men också vad du inte kan förvänta dig. Om du upplever att kommunen inte lever upp till tjänstegarantin kan du lämna synpunkter på detta. Tjänstegarantierna är ett sätt för kommunen att arbeta med förbättringar i verksamheterna.

Kontakt för den här sidan: aldreforvaltningen@haninge.se

Senast uppdaterad: 24 oktober 2018