Trygghetslarm för äldre
Trygghetslarm innebär att en larmdosa installeras hemma hos dig och du får en larmknapp i form av armband eller halsband. När du larmar blir du kontaktad via larmdosan och behöver du hjälp hemma så kommer personal från kommunens äldreomsorg hem till dig.
Trygghetslarmet är till för dig som bor hemma och behöver komma i kontakt med personal för hjälp.
Så här fungerar det
Du lämnar bostadsnycklar mot kvittens vid installationen av trygghetslarmet. Larmdosan som installeras hos dig behöver ström från eluttag. Larmknappen bär du som armband eller halsband. Du kan också larma från larmdosan. Larmet är kopplat till personal på trygghetscentralen som kan prata med dig via larmdosan när du larmat. Trygghetslarmet fungerar endast i anslutning till ditt hem.
Du får muntlig och skriftlig information om hur trygghetslarmet fungerar hos dig.
När du larmar
När du larmar är det personal från kommunens äldreomsorg som kommer hem till dig. Personalen är utbildad för att på bästa sätt kunna hjälpa dig.
Genom att visa omtanke, ödmjukhet och engagemang arbetar personalen för att du ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande.
Trygghetslarm med behovsbedömning
Ansöker du om trygghetslarm enligt socialtjänstlagen görs en utredning om ditt behov. Månadsavgiften grundar sig då på dina inkomstuppgifter och din betalningsförmåga.
Använd blanketten "Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen". Du kan också kontakta oss på äldreförvaltningen för hjälp med ansökan.
Du betalar en månadsavgift på högst 214 kronor.
Trygghetslarm utan behovsbedömning
Ansöker du om trygghetslarm utan behovsbedömning använder du blanketten "Ansökan om trygghetslarm". Du kan också kontakta larmhandläggare.
Anmälan om trygghetslarm utan behovsbedömning är bara möjlig för dig som är 65 år och äldre.
Du betalar en månadsavgift på 214 kronor.
Trygghetslarm för dig med funktionsnedsättning hittar du här
Trygghetslarm utan bedömning
Larmhandläggare
08-606 83 73
Trygghetslarm med behovsbedömning
08-606 70 00
Besöksadress
Rudsjöterrassen 2
socialochaldreforvaltningen@haninge.se
För att lämna tillbaka trygghetslarm
Besöksadress
Tallhöjdens seniorboende
Runstensvägen 13
Telefon
08–606 55 63
kl 09.00–11.00 måndag–fredag
Vi ser till detta
- Du får ett larm installerat inom två dagar från den dag anmälan inkommit till kommunen.
- Ditt larm provas automatiskt dagligen mot larmcentralen.
- Personalen kan legitimera sig när de besöker dig.
- Du får ett tryggt och säkert omhändertagande på plats.
- Du bemöts med förståelse och respekt.
Läs om vår värdegrund och värdighetsgaranti för omsorgen om äldre
Vad menas med tjänstegaranti?
En tjänstegaranti innebär att du som medborgare får veta vad du kan förvänta dig av kommunens tjänster men också vad du inte kan förvänta dig. Om du upplever att kommunen inte lever upp till tjänstegarantin kan du lämna synpunkter på detta. Tjänstegarantierna är ett sätt för kommunen att arbeta med förbättringar i verksamheterna.
Kontakt för den här sidan: socialochaldreforvaltningen@haninge.se
Senast uppdaterad: 24 oktober 2018