Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Tvärförbindelse Södertörn

Trafikverket driver och planerar projektet Tvärförbindelse Södertörn som syftar till att anlägga en två mil mötesfri motortrafikled och en separat gång- och cykelbana mellan Kungens Kurva och Jordbro.

Skiss över framtida trafikplats Slätmossen Visionsbild trafikplats Slätmossen Foto: Trafikverket

Status i projektet

2025

2024


Påverkan i Haninge kommun 

Som en följd av Trafikverkets planerade bygge av Tvärförbindelse Södertörn har Vattenfall behövt flytta fjärrvärmeledningar i området kring värmeverket i Jordbro för att säkra en fortsatt stabil leverans av fjärrvärme.

Tillfälligt avbrott av värme och varmvatten, 7-8 juli

Som ett sista steg i arbetet kommer inkoppling av de nya fjärrvärmeledningarna att ske. Det innebär att Vattenfall Värme behöver stänga av värme och varmvatten till vissa fastigheter med fjärrvärme i Jordbro och Västerhaninge. Vattenfall kommer att avisera dig som berörs i början av juni.

Datum: den 7 juli kl 8.00 till och med 8 juli kl 12.00. Kallvattnet påverkas inte.

Läs mer på Vattenfalls projektsida för Tvärförbindelse Södertörn


Varför Tvärförbindelse Södertörn byggs och dess betydelse för Haninge kommun

Tvärförbindelse Södertörn byggs för att bland annat öka säkerheten för trafikanter, hantera tyngre godstrafik samt främja Norviks hamn och sjötransporter. Tvärförbindelse Södertörn kommer tillsammans med Förbifart Stockholm och Norrortsleden, den så kallade yttre tvärleden, att binda samman de södra och norra delarna av länet och skapa nya möjligheter för boende, pendling och näringsliv.

Genom Tvärförbindelse Södertörn har Haninge möjlighet att utvecklas, bygga stad och attrahera medborgare och näringsliv. Med Tvärförbindelsen kommer även Stockholmsregionens regionala stadskärnor, Kungens kurva–Skärholmen, Flemingsberg och Haninge centrum att kopplas ihop.

Tidplan

Förarbetena är i gång och kommer pågå under flera år och i gatumiljön påverka såväl gående, cyklande och motorfordonstrafik i form av vägomledningar med begränsad framkomlighet som följd. Tvärförbindelsen planeras stå klar en bit in på 2030-talet.

Vill du veta mer om projektet Tvärförbindelse Södertörn?

Läs mer på Trafikverkets projektsida

Vattenfalls projektsida för Tvärförbindelse Södertörn

Frågor eller synpunkter?

Välkommen att skicka in dina frågor eller synpunkter till oss via vår synpunktshantering

Senast uppdaterad: 4 juni 2025