Tvärförbindelse Södertörn
Trafikverket driver och planerar projektet Tvärförbindelse Södertörn som syftar till att anlägga en två mil mötesfri motortrafikled och en separat gång- och cykelbana mellan Kungens Kurva och Jordbro.

Status i projektet
2025
- Maj 2025: Trafikverket har lämnat förslag på förändringar som ska minska totalkostnaden för Tvärförbindelse Södertörn
- Mars 2025: Regeringen efterfrågar ett nytt beslutsunderlag och sänkta kostnader för Tvärförbindelse Södertörn innan byggstartsbeslut kan lämnas
2024
- Augusti 2024: Mark- och miljödomstolens domar angående ansökan om tillstånd för vattenberksamhet
- Januari 2024: Vägplanen vann laga kraft i januari 2024, projektet inväntar byggstartsbeslut från Regeringen
Påverkan i Haninge kommun
Som en följd av Trafikverkets planerade bygge av Tvärförbindelse Södertörn har Vattenfall behövt flytta fjärrvärmeledningar i området kring värmeverket i Jordbro för att säkra en fortsatt stabil leverans av fjärrvärme.
Tillfälligt avbrott av värme och varmvatten, 7-8 juli
Som ett sista steg i arbetet kommer inkoppling av de nya fjärrvärmeledningarna att ske. Det innebär att Vattenfall Värme behöver stänga av värme och varmvatten till vissa fastigheter med fjärrvärme i Jordbro och Västerhaninge. Vattenfall kommer att avisera dig som berörs i början av juni.
Datum: den 7 juli kl 8.00 till och med 8 juli kl 12.00. Kallvattnet påverkas inte.
Läs mer på Vattenfalls projektsida för Tvärförbindelse Södertörn
Varför Tvärförbindelse Södertörn byggs och dess betydelse för Haninge kommun
Tvärförbindelse Södertörn byggs för att bland annat öka säkerheten för trafikanter, hantera tyngre godstrafik samt främja Norviks hamn och sjötransporter. Tvärförbindelse Södertörn kommer tillsammans med Förbifart Stockholm och Norrortsleden, den så kallade yttre tvärleden, att binda samman de södra och norra delarna av länet och skapa nya möjligheter för boende, pendling och näringsliv.
Genom Tvärförbindelse Södertörn har Haninge möjlighet att utvecklas, bygga stad och attrahera medborgare och näringsliv. Med Tvärförbindelsen kommer även Stockholmsregionens regionala stadskärnor, Kungens kurva–Skärholmen, Flemingsberg och Haninge centrum att kopplas ihop.
Tidplan
Förarbetena är i gång och kommer pågå under flera år och i gatumiljön påverka såväl gående, cyklande och motorfordonstrafik i form av vägomledningar med begränsad framkomlighet som följd. Tvärförbindelsen planeras stå klar en bit in på 2030-talet.
Vill du veta mer om projektet Tvärförbindelse Södertörn?
Frågor eller synpunkter?
Välkommen att skicka in dina frågor eller synpunkter till oss via vår synpunktshantering
Senast uppdaterad: 4 juni 2025