Matdistribution för dig som fyllt 65 år

Om du inte kan laga din mat själv, finns det möjlighet att få portionsförpackad mat levererad till hemmet. Portionsmaten levereras en gång i veckan och förvaras i kylskåp för att sedan värmas i ugn eller mikrovågsugn. Behöver du särskild kost, exempelvis vegetarisk, kan menyerna anpassas till dina behov.

Hur ansöker du om matdistribution?

Om du behöver få mat hemskickad ska du vända dig med din ansökan (Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen) och dina frågor till äldreomsorgen. Biståndshandläggaren går sedan tillsammans med dig igenom ansökan och fattar ett beslut enligt socialtjänstlagen som skickas hem till dig.

Hur lång tid tar det?

Om du beviljas matdistribution tar det högst en vecka innan du får en veckomatsedel och tre veckor innan första leverans. Du faktureras enligt gällande taxa i Haninge kommun.

Matdistribution för dig med funktionsnedsättning hittar du här

Vad menas med tjänstegaranti?

En tjänstegaranti innebär att du som medborgare får veta vad du kan och inte kan förvänta dig av kommunens tjänster. Om du upplever att kommunen inte lever upp till tjänstegarantin kan du lämna synpunkter på detta. Tjänstegarantierna är ett sätt för kommunen att arbeta med förbättringar i verksamheterna.

Senast uppdaterad: 14 april 2023