Digitalt lås för dig som har hemtjänst och trygghetslarm
Du som har hemtjänst och trygghetslarm kommer få ett digitalt lås. Låset är säkert och ökar din trygghet, men förändrar inte din vardag. Din hemtjänstpersonal behöver inte ha nyckel utan kan öppna dörren med sin mobil. Det digitala låset gör även att personalen kan hjälpa dig snabbare om du larmar.

Digitalt lås ökar din trygghet
- Det digitala låset gör att du snabbare kan få hjälp vid ett larm eller en akut situation.
- Enbart hemtjänstpersonal som är inloggad och står vid din dörr kan öppna dörren med sin arbetsmobil.
- Inga nycklar är i omlopp.
- Låset är säkerhetsklassat enligt Stöldskyddsföreningen.
- Digitala lås är en väl beprövad teknik som flera kommuner använder.
Digitalt lås förändrar inte din vardag
- Du och dina anhöriga låser och låser upp din dörr som vanligt. Inifrån använder du ett låsvred.
- Låset kostar dig inget.
- Låset innebär ingen åverkan på dörr eller karm.
- Det syns inte på utsidan av dörren att du har ett digitalt lås.
- När du får ett digitalt lås behöver du inte kontakta ditt försäkringsbolag och din hemförsäkring påverkas inte.
Så här går installationen till:
- Kommunens upphandlade installatör kontaktar dig för installation av ett digitalt lås.
- Det digitala låset installeras av en certifierad installatör som kommunen anlitar.
- Installatören visar legitimation med foto.
- Installationen tar ungefär 30 minuter.
- Du behöver inte förbereda något inför installationen men du behöver vara hemma och ta emot installatören.
Det digitala låset syns bara på insidan av dörren.Foto: Phoniro
Viktig information inför installationen av digitala lås
Haninge kommun ser en stor fördel med de digitala låsen och behöver din hjälp för att låset ska kunna installeras. Därför är det mycket viktigt att du känner dig trygg i din kontakt med kommunens installatör. Du ska aldrig släppa in någon obehörig i ditt hem.
Vi har vidtagit flera säkerhetsåtgärder för att du ska känna dig trygg med vår installatör.
Kommunens anlitade installatör
- kommer från en professionell låsfirma.
- visar kommunlegitimation med foto.
- bär arbetskläder med logotyper från leverantören.
- ber aldrig om några uppgifter från dig.
- ska endast utföra arbete på dörren.
- är aldrig inne i lägenheten (ibland kan de dock behöva se dörren stängd från insidan för att se att låsenheten får plats.)
Frågor och svar om digitala lås i hemtjänsten
Tidplan för installation av digitala lås
Installationer av digitala lås för dig som har hemtjänst och trygghetslarm.
I första etappen pågår installationerna i södra delarna av Haninge och i den andra som påbörjades i oktober följer de norra delarna. Installationerna fortsätter under hösten och vintern. Vi hoppas komma igång med de centrala delarna av Haninge i december.
Kontakt angående digitala lås
Vid frågor och funderingar kontakta i första hand den utförare som erbjuder dig hemtjänst.
Du är också välkommen att ringa Haninge kommun 08 - 606 70 00 eller mejla digitalalas.sofaf@haninge.se
Om du har frågor som gäller just låsen eller din installation, kan du kontakta företaget
Objektsupport AB
Hantering av personuppgifter
Systemet för digitala lås uppfyller alla krav för säker hantering av personuppgifter enligt gällande lagkrav såsom dataskyddsreformen (GDPR).
Till dig som är fastighetsägare
Digitala lås ökar tryggheten och säkerheten även för dig som är fastighetsägare när du har någon som behöver hemtjänst boende i din fastighet.
För att tjänsten ska fungera fullt ut hoppas vi därför att vi kan få ett godkännande av dig att installera ett digitalt lås i din fastighets entrédörr. Låset kostar dig ingenting och påverkar varken din fastighet eller dina hyresgästers vardag.
Till dig som arbetar i hemtjänsten
Digitala lås ökar tryggheten och säkerheten både för brukare och dig som arbetar i hemtjänsten. Låsen leder också till att du kommer få mer tid över till de du ger omsorg och behöver inte längre lägga tid på administration kring fysiska nycklar. Du kan snabbare vara på plats om du får ett larm, du slipper oroa dig för eventuella nycklar på drift och administrationen kring vanlig nyckelhantering försvinner.
Senast uppdaterad: 24 september 2025