Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Äldre

Stöd för dig som är 65 år eller äldre

Du som har fyllt 65 år
och behöver stöd i ditt dagliga liv
kan få hjälp från kommunen.
Du kan till exempel få:

  • Hemtjänst
  • Trygghetslarm
  • Digital tillsyn
  • Mat hem till dig

Kontakta en biståndshandläggare.
Handläggaren kommer hem till dig och
pratar om vilken hjälp du behöver.

Ring växeln: 08-606 70 00
E-post: socialochaldreforvaltningen@haninge.se

Du kan ansöka om hjälp digitalt
eller med blankett.
Om du behöver tolk
eller har nedsatt syn eller hörsel
hjälper vi dig.

Stöd till dig som hjälper en närstående

Om du tar hand om någon hemma
som är över 65 år
kan du få:

  • Avlösning i hemmet (upp till 10 timmar per månad)
  • Korttidsvård (tillfällig plats på boende)

Kontakta biståndshandläggare för att ansöka.

Träffpunkter för seniorer

Träffa andra, fika och delta i aktiviteter.
Träffpunkter finns i:

  • Brandbergen
  • Handen
  • Dalarö
  • Jordbro
  • Västerhaninge
  • Vendelsö

Fixarservice

Du som är 65 år eller äldre
kan få hjälp med småsaker i hemmet
till exempel:

  • Sätta upp gardiner eller tavlor
  • Byta glödlampor
  • Flytta lättare möbler
  • Göra hemmet säkrare
  • Enkel hjälp med dator, telefon eller tv

Boka tid på telefon 08-606 88 34
Telefontid: Måndag till fredag 08.00–12.00

Färdtjänst

Om du har du svårt att åka buss eller tåg
kan du ansöka om färdtjänst.
Färdtjänst är taxi eller minibuss.

Du behöver ett läkarintyg.
Gör en ansökan hos en färdtjänsthandläggare.
Ring växeln: 08-606 70 00
E-post: socialochaldreforvaltningen@haninge.se

Senast uppdaterad: 17 juli 2025