Äldre
Här kan du som är 65 år eller äldre läsa om vilket stöd du kan få. Du hittar information om hjälp i hemmet, stöd till anhöriga, aktiviteter och färdtjänst.
Stöd för dig som är 65 år eller äldre
Du som är 65 år eller äldre
och behöver stöd i vardagen
kan få hjälp av kommunen.
Du kan till exempel få:
- Hemtjänst
- Trygghetslarm
- Digital tillsyn
- Mat hem till dig
Kontakta en biståndshandläggare.
Handläggaren kommer hem till dig
och pratar med dig om vilken hjälp du behöver.
Ring växeln: 08‑606 70 00
Du kan ansöka om hjälp digitalt
eller med blankett.
Om du behöver tolk
eller har nedsatt syn eller hörsel
så hjälper vi dig.
Stöd till dig som hjälper en närstående
Om du tar hand om någon hemma
som är över 65 år,
kan du få:
- Avlösning i hemmet (upp till 10 timmar per månad)
- Korttidsvård (tillfällig plats på boende)
Kontakta en biståndshandläggare
för att ansöka.
Telefon: 08–606 47 61
Träffpunkter för seniorer
På träffpunkterna kan du träffa andra,
fika och vara med på aktiviteter.
Det finns träffpunkter i:
- Brandbergen
- Dalarö
- Djurgårdsplan
- Jordbro
- Tallhöjden
- Västerhaninge
Färdtjänst
Om du har svårt att åka buss eller tåg
kan du ansöka om färdtjänst.
Färdtjänst är taxi eller minibuss.
Du behöver ett läkarintyg
för att göra en ansökan.
Kontakta en färdtjänsthandläggare.
Ring växeln: 08‑606 70 00
Senast uppdaterad: 2 mars 2026