Faktura och räkning till Haninge kommun

Inbetalningar till kommunen sker som huvudregel genom fakturering. Vid betalning av faktura måste det OCR-nummer som finns på fakturan anges. Det bankgiro som anges på fakturan ska användas.

Inbetalning utan fakturering

Vid inbetalning utan fakturering, till exempel inbetalning av statsbidrag, måste ekonomiavdelningen informeras om vad inbetalningen avser genom att det tydligt på inbetalningen framgår referens till inbetalningen. Använd kommunens bankgiro.

  • Kommunens bankgiro: 5799-9260
  • Organisationsnummer: 212000-0084

Betala med autogiro

Kunder i Haninge kommun har möjlighet att betala sina räkningar genom autogiro. Autogiro har flera fördelar.

  • Fakturorna blir alltid betalda i tid, varken för tidigt eller för sent.
  • Tidsbesparande, då ingen åtgärd behöver göras för att fakturan ska bli betald.
  • Vid vistelser på annan ort sköts betalningarna automatiskt.

Autogirot träder i kraft efter att kunden blivit registrerad i kundregistret, det vill säga att en första faktura skapats för den verksamhet som autogirot ska kopplas till, exempelvis barnomsorgen.

Du anmäler din autogiroansökan till Haninge kommun via internet. Du kan välja att skicka den elektroniskt med hjälp av e-legitimation eller skriva ut den och skicka in den portofritt till oss.

För dig som inte har BankID

Se blankett för Autogiromedgivande för vatten- och avloppsavgifter

Se blankett för Autogiromedgivande övrig kommunal verksamhet

Kontaktuppgifter gällande autogiro

  • Vatten och avlopp
    08-606 82 38
  • Barnomsorg, äldreomsorg, handikappomsorg med mera
    Kundgruppen 08-606 48 00

Betala med E-faktura

Du som har internetbank kan få din faktura från oss elektroniskt. Sök efter Haninge kommun i internetbankens förteckning över företag som erbjuder e-faktura. När du har granskat och godkänt e-fakturan gör du din betalning som vanligt i internetbanken. Alla uppgifter som behövs för betalning fylls i med automatik.

Observera att det finns två olika anmälningssidor för Haninge kommun. Den ena heter "Haninge kommun VA" och gäller för Vatten och avlopp och den andra som endast heter "Haninge kommun" gäller för övriga fakturor, till exempel barnomsorg, äldreomsorg.

Kontaktuppgifter gällande E-faktura

  • Barnomsorg, äldreomsorg, handikappomsorg
    Kundgruppen 08-606 48 00
  • Vatten och avlopp
    VA-kundtjänst
    08-606 82 38

Inkasso

Intrum Justitia  hanterar kommunens inkassoärenden. För att undvika inkasso och extra avgifter måste du betala din faktura senast tio dagar efter om du fått fakturapåminnelse från Haninge kommun.

Information

Organisationsnummer
212000-0084


Bankgiro
5799-9260


Vatten- och avloppsräkning
bankgiro 5079-1755

Fakturera kommunen

Från april 2019 är det lag på att alla leverantörer ska fakturera elektroniskt.
Kontakta Inexchange för att få reda på hur ni enklast skickar e-fakturor till oss.

Inexchange
Inexchange.se
0500-44 63 60

Du kan också kontakta kommunens ekonomiavdelning på 08-606 70 00.

Fördelar med e-faktura

  • e-fakturor innebär en konkurrensfördel
  • e-fakturor har en positiv miljöpåverkan
  • Ni kan använda samma e-fakturalösning mot många av era kunder
  • Snabbare hanteringstid
  • Minskad risk för felhantering
  • Vi har valt att använda Svefaktura, ett svenskt standardformat för elektroniska fakturor. Svefakturan skickas till oss via Inexchange, den fakturaväxel vi har avtalat denna tjänst med.

Pappersfakturor

Vi kan hantera fakturor i pappersformat. Dessa ska skickas för inskanning till:

Haninge kommun
Box 951
831 29 Östersund

Beställarens referens-ID måste anges i fältet er referens.

Kontakt för den här sidan: haningekommun@haninge.se

Senast uppdaterad: 17 november 2020