Så här ansöker du om ekonomiskt bistånd
Om du inte har sökt ekonomiskt bistånd förut kan du antingen ansöka digitalt via vår e-tjänst eller lämna in en pappersansökan som du hämtar i vår reception på plan 1 i kommunhuset.
Första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd kan du göra det på två olika sätt:
- Digitalt via e-tjänst
- Via pappersansökan
När du inkommit med en ansökan inleds en utredning om ekonomiskt bistånd och du registreras i socialtjänstens register. I samband med att du gör en ansökan samtycker du till att socialtjänsten kan inhämta vissa uppgifter om dig från andra myndigheter. Socialtjänsten omfattas av sträng sekretess.
Ansök digitalt via e-tjänst
Du går in på e-tjänsten, fyller i dina uppgifter i formuläret och skickar med underlag som styrker dessa. Du kan skicka in underlag som pdf, dokument eller bild.
En handläggare kommer sedan att kontakta dig inom tre arbetsdagar. Det är viktigt att du är anträffbar på angivet telefonnummer.
Du kan komma att bli ombedd att skicka in kompletterande handlingar. Vanligtvis behöver du inkomma med komplettering inom fem arbetsdagar. Det går bra att maila in kompletterande handlingar till nyansokan.ekonomisktbistand@haninge.se. Tänk på att vara tydlig med vem handlingarna kommer ifrån.
Om/När din ansökan är komplett kallas du till ett nybesök. Du får då träffa en socialsekreterare som utreder rätten till ekonomiskt bistånd och tillsammans gör ni en planering för din väg till egenförsörjning.
Om din ansökan inte är komplett inom angiven tid fattas beslut på de handlingar som finns. Det kan innebära att din ansökan avslås då det inte går att utreda rätten till ekonomiskt bistånd till fullo.
Läs mer om att ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt via e-tjänst
Ansök via pappersblankett
Dessa handlingar behöver du lämna in:
Det finns två sätt att lämna pappersblankett:
- Lämna in pappersansökan i receptionen på plan 1 i kommunhuset
- Posta in handlingar i kommunens vita brevlådor, där behövs inget frimärke. De vita lådorna töms dagligen (med undantag för Dalarös låda som töms måndagar och torsdagar klockan 12). Här kan du se var de vita brevlådorna finns.
Förnyad ansökan
Du måste göra en ny ansökan för varje månad. Om du redan har ett pågående ärende kan du skicka in ansökan digitalt via e-tjänsten eller genom att posta/lämna in denna blankett:
Kontakta mottagningen för ekonomiskt bistånd
För allmänna frågor om ekonomiskt bistånd eller rådgivning via telefon, ring kommunens växel 08-606 70 00.
e-tjänst för ansökan om ekonomiskt bistånd
OBS! Glöm inte att bifoga samtliga kontoutdrag för samtliga medlemmar i familjen. Om detta inte bifogas kommer ett kompletteringsbrev göras, vilket medför att ansökan tar längre tid att hantera.
Starta e-tjänst för ekonomiskt bistånd
Du behöver Bank-ID för att använda tjänsten:
Så här skaffar du Bank-ID
Ansökningstider (ej nybesök)
Du måste lämna in din ansökan månaden innan stödet betalas ut. Följande tider gäller 2024:
Juli (inför augusti)
Tisdag 16/7 – Fredag 19/7
Augusti (inför september)
Fredag 16/8 – Onsdag 21/8
September (inför oktober)
Måndag 16/9 – Torsdag 19/9
Oktober (inför november)
Onsdag 16/10 – Måndag 21/10
November (inför december)
Fredag 15/11 – Onsdag 20/11
December (inför januari)
Onsdag 11/12– Måndag 16/12
Senast uppdaterad: 10 december 2024