Satsningen på kommunens gång- och cykelbanor fortsätter
Haninge kommun har fått del av stadsmiljöavtalet från Trafikverket och tilldelats drygt 15 miljoner kronor i bidrag för att bygga gång- och cykelbanor längs med Torfastleden i Vendelsö. Sträckorna som ingår i projektet är de delar av Torfastleden som idag saknar gång- och cykelbana. Utbyggnaden är planerad att starta till hösten och kommer att pågå under hela 2022.
– Det känns jättebra att vi fått del av stadsmiljöavtalet! Åtgärden med att bygga ut gång- och cykelbanan längs med Torfastleden finns sedan tidigare i kommunens cykelplan och kommer i och med detta bidrag att finansieras till stor del av statliga medel, säger Helena Hartzell, trafikchef i Haninge kommun. Den nya gång- och cykelbanan kommer ingå i kommunens nät för huvudcykelstråk vilket bland annat innebär att gång- och cykelbanan får prioritet i korsningar med biltrafiken, fortsätter Helena Hartzell.
Läs mer om kommunens arbete med gång- och cykelbanor
Här hittar du Haninge kommuns cykelplan
Fakta om stadsmiljöavtal
Vad är stadsmiljöavtal?
- stöd till investeringar i transportinfrastruktur för kollektivtrafik, cykel och gods
- syftet är att främja hållbara stadsmiljöer genom att ge stöd som leder till:
- en ökad andel persontransporter med kollektivtrafik eller cykeltrafik
- hållbara godstransportlösningar
- del av Nationell plan 2018-2029 med 1 miljard årligen
- utlysning en gång per år (okt-jan)
- förutsättning att ställa upp med motprestationer för att få medel beviljade
- upp till 50% medfinansiering av byggkostnader
Åtgärder ska:
- passa väl in i kommunen och regionens övergripande arbete för en hållbar stad och för hållbart resande
- verka för en ökad andel resor med kollektivtrafik och cykel
- tillgodose ett allmänt lokalt eller regionalt resande
- bidra till att uppnå miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö
- främja resurseffektiva och hållbara lösningar
Senast uppdaterad: 11 mars 2021