Barn och föräldrar
Här hittar du information om vart du kan vända dig för att få råd, stöd och hjälp. Socialtjänsten, familjebehandlingen, familjerådgivningen och familjerätten finns här för dig och din familj. Du kan alltid ringa och fråga – även om du bara är osäker eller vill vara anonym.
Om du är orolig för ett barn
Om du är orolig för hur ett barn har det
ska du ringa socialtjänsten.
Socialtjänsten kan ge dig råd
och svara på dina frågor.
Du behöver inte ha bevis
för att barnet mår dåligt.
Det räcker att du är orolig.
Du behöver inte säga ditt namn.
Ring socialtjänsten: 08‑606 79 96
Stöd för barn och unga
Kommunens familjebehandlingsenhet
hjälper dig och din familj att få rätt stöd.
Barn och tonåringar som haft det svårt
kan träffa andra i liknande situation
och prata om familjens problem.
Skolan och socialtjänsten
kan också hjälpa barn och familjer.
Vill du prata om familjebehandling?
Ring kommunens växel: 08‑606 70 00
Familjerådgivning
Om vuxna har svårt att komma överens
kan de gå till familjerådgivningen
för att prata om sina problem.
Familjerådgivarna har tystnadsplikt.
De får inte berätta för någon
vad du säger.
Familjerätt
När föräldrar flyttar isär
måste de komma överens
om var barnen ska bo
och vem som ska betala för barnet.
Haninge kommuns familjerättsenhet
hjälper föräldrar efter en skilsmässa.
De hjälper också till med frågor
om adoption och faderskap.
Vill du prata om familjerätt?
Ring kommunens växel: 08‑606 70 00
Senast uppdaterad: 2 mars 2026