Tvärförbindelse Södertörn
Trafikverket driver och planerar projektet Tvärförbindelse Södertörn som syftar till att anlägga en två mil mötesfri motortrafikled och en separat gång- och cykelbana mellan Kungens Kurva och Jordbro.
Visionsbild trafikplats Slätmossen
Foto: Trafikverket
Trafikverket bygger Tvärförbindelse Södertörn för att
- öka trafiksäkerheten för människor och gods
- hantera tyngre godstransporter på ett säkert sätt
- stärka Norviks hamn och sjötransporter, vilket är viktigt för regionens ekonomi.
När vägen är klar kommer den tillsammans med Förbifart Stockholm och Norrortsleden att skapa en yttre tvärled. Den binder ihop länets norra och södra delar och gör det enklare att bo, pendla och driva företag.
Vad betyder det för Haninge?
Tvärförbindelsen ger Haninge nya möjligheter att växa och utvecklas. Den gör det lättare att bygga stad, locka nya invånare och företag. Vägen knyter också ihop Stockholmsregionens viktiga stadskärnor:
- Kungens kurva–Skärholmen
- Flemingsberg
- Haninge centrum
Det här stärker hela regionen och gör Haninge mer attraktiv för både boende och näringsliv.
Påverkan i Haninge kommun
Som en följd av Trafikverkets planerade bygge av Tvärförbindelse Södertörn har Vattenfall flyttat fjärrvärmeledningar i området kring värmeverket i Jordbro för att säkra en fortsatt stabil leverans av fjärrvärme. Arbetet beräknas vara helt klart under hösten 2025.
Läs mer på Vattenfalls projektsida för Tvärförbindelse Södertörn
Tidplan
Förarbetena är i gång och kommer pågå under flera år och i gatumiljön påverka såväl gående, cyklande och motorfordonstrafik i form av vägomledningar med begränsad framkomlighet som följd. Tvärförbindelsen planeras stå klar en bit in på 2030-talet.
Status
I maj 2025 lämnade Trafikverket in förslag på kostnadsminskningar för Tvärförbindelse Södertörn och E4/E20 Hallunda–Vårby. Trafikverket inväntar nu besked från Regeringens om byggstart.
Vill du veta mer om projektet Tvärförbindelse Södertörn?
Frågor eller synpunkter?
Välkommen att skicka in dina frågor eller synpunkter till oss via vår synpunktshantering
Senast uppdaterad: 16 december 2025