Anhörigstöd

Att vara den som stödjer en person i din närhet kan bli påfrestande. Genom kommunens anhörigsamordnare kan du bland annat få stöd och kontakt med andra i samma situation.

"" Foto: pexels.com

En anhörig är en person som hjälper någon som på grund av sjukdom, ålder eller funktionsnedsättning inte klarar av vardagen på egen hand. Som anhörig kan man vara till exempel partner, förälder, barn, barnbarn, sammanboende, vän eller granne.

Du som är över 18 år och ger stöd till någon i din närhet kan kontakta kommunens anhörigsamordnare för råd. Kommunens anhörigsamordnare samarbetar med föreningar, myndigheter och andra verksamheter inom kommun och region.

Exempel på olika situationer då anhörigstöd kan vara värdefullt

• "Mina föräldrar ringer mig varje dag och vill att jag kommer dit. Mamma har blivit sjukare och pappa har svårt att orka."
  • "Jag är orolig för min son som använder nätdroger. Han är nästan aldrig hemma och när han kommer hem vill han bara ha pengar. Jag har ständig ångest för att polisen ska ringa och säga att han är död."
  • "Min make klarar sig inte utan mitt stöd. Jag är orolig för att något ska hända honom när jag är på mitt arbete."
  • "Min mamma har en psykisk sjukdom och ringer mig många gånger varje dag. Hon kräver mycket tid och uppmärksamhet från mig och jag orkar inte så mycket i mitt eget liv."

Digitalt anhörigstöd

När du bor i Haninge kommun har du även tillgång till kostnadsfritt anhörigstöd i form av två digitala plattformar, En bra plats och Demenslotsen. Som anhörig har du tillgång till nyheter, aktuell forskning, föreläsningar, grupper och kontakt med andra anhöriga i samma situation dygnet runt. Om du vill kan du vara anonym på plattformen.

Tjänsterna drivs av Nadio Scandinavia AB. Haninge kommun ansvarar endast för egen information på webbplatsen.

En bra plats

Den här plattformen är en kunskapsbank om cirka 180 olika diagnoser samt missbruk, beroende och psykisk ohälsa.

Demenslotsen

Demenslotsen är en vägvisare för dig som är anhörig eller närstående till någon med demenssjukdom. Här får du information och vägledning under sjukdomsförloppet.

Inloggning

Du kan logga in med ditt personnummer eller beställa ett aktiveringskort genom att skicka ett mail till ebp@haninge.se

Efter att du loggat in på En bra plats, kommer du även till Demenslotsen.

Läs mer på En bra plats

Anhörigbidrag

Du som vårdar en anhörig kan ha rätt till ekonomisk ersättning om du utför arbete som annars skulle utföras av till exempel hemtjänsten.

Mer om anhörigbidrag om du vårdar någon under 65 år
Mer om anhörigbidrag om du vårdar någon över 65 år

Anna Gustavsson
Informatör: En bra plats
Telefon 08-606 74 20
Mejl: ebp@haninge.se

Ann Börgesson
Anhörigsamordnare
Mejl: ann.borgesson@haninge.se

Fler kontaktstöd

Förening som vill samarbeta?

Är du med i en förening som skulle ha glädje och nytta av att samarbeta med Anhörigstöd?

Läs om verksamhetsbidrag för föreningar

Senast uppdaterad: 15 december 2022