Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Anpassad grundskola

Anpassad grundskola är en obligatorisk skolform för årskurserna 1–9 och omfattas av skolplikt. Här går elever som på grund av intellektuell eller annan begåvningsmässig funktionsnedsättning inte kan nå grundskolans kunskapskrav. Utbildningen ska så långt som möjligt motsvara innehållet i grundskolan och ge en stabil grund för fortsatt lärande. Eleverna läser antingen ämnen eller ämnesområden och erbjuds även undervisning i modersmål.

Haninges anpassade grundskolor

Från och med höstterminen 2025 finns anpassade grundskoleklasser på fem grundskolor:

Brandbergsskolan - Lågstadiet Ämnesområden, årskurs 1–9 Ämnen
Svartbäcksskolan - Årskurs 1–6 Ämnen och årskurs 1–9 Ämnesområden
Vendelsömalmskolan - Årskurs 1–4 Ämnesområden
Ribbyskolan - Lågstadiet Ämnesområden samt årkurs 7–9 Ämnen
Vega skola årskurs 1–4 samt 7–9 Ämnesområden och årkurs 5–9 Ämnen

Det finns även möjlighet att läsa som integrerad elev. Det betyder att eleven går i en grundskoleklass men får sin undervisning enligt anpassade grundskolans kursplaner.

Rutiner för mottagande i anpassad grundskola

Om vårdnadshavare eller skola misstänker att ett barn har intellektuell funktionsnedsättning gör skolpsykolog eller vården en utredning. Om barnet får diagnosen informerar samordnaren för anpassad grundskola vårdnadshavarna, som sedan avgör om de vill ansöka.

Ansökan fylls i tillsammans med skolan och skickas till samordnaren. Den ska innehålla psykologiska, pedagogiska, medicinska och sociala bedömningar, skrivna av respektive profession och utformade enligt Skolverkets riktlinjer.

Underlagen skickas också till Utbildningsförvaltningens beredning, som bedömer om barnet uppfyller kriterierna. Därefter fattar samordnaren beslut. Vid beslut om mottagande måste vårdnadshavarna ge sitt medgivande innan beslutet skrivs.

Undervisningen

I anpassad grundskola har ämnena nästan samma namn som i grundskolan, men kursplanerna skiljer sig åt. Om en elev inte kan följa hela utbildningen inom inriktning ämnen, kan eleven i stället läsa ämnesområden. Det går också att kombinera ämnen och ämnesområden eller läsa enstaka ämnen i grundskolan.

För varje elev görs en individuell utvecklingsplan.

Ämnen

  • Bild
  • Engelska
  • Hem- och konsumentkunskap
  • Idrott och hälsa
  • Matematik
  • Musik
  • Naturorienterande ämnen
  • Samhällsorienterande ämnen
  • Slöjd
  • Svenska eller svenska som andraspråk
  • Teknik

Ämnesområden

  • Estetisk verksamhet
  • Kommunikation
  • Motorik
  • Vardagsaktiviteter
  • Verklighetsuppfattning

Betyg och intyg

  • Från årskurs 6 ska betyg sättas i slutet av varje termin eller när ett ämne avslutas, om eleven eller vårdnadshavaren begär det.
  • Betyg ger med beteckningarna A–E, där A är högsta och E är lägsta. 
  • Om kraven för E inte uppnås sätts inget betyg.
  • Har en elev i anpassad grundskola läst ett ämne enligt grundskolans kursplaner gäller grundskolans regler för betygsättning, om betyget begärs av vårdnadshavare eller eleven.
  • Om betyg inte begärs får alla elever efter avslutad utbildning ett intyg. Intyget kan, om eleven eller vårdnadshavaren begär det, kompletteras med ett allmänt studieomdöme som beskriver elevens studieförmåga. Intyget undertecknas av läraren.

Anpassad grund- och gymnasieskola

Anna Vardiero
Samordnare för anpassad grund- och gymnasieskola
08-606 92 56
anna.vardiero@haninge.se

Moa Ojanen
Studie- och yrkesvägledare för anpassad grundskola år 7-9
08-606 77 14
moa.ojanen@haninge.se

Relaterad information

Senast uppdaterad: 2 december 2025