Plan mot diskriminering och kränkande behandling 2025-2026
Fyrklöverns enskilda familjedaghem.
En viktig uppgift för förskolan är att ge barnen en trygg grund i de värden som vårt samhälle bygger på. Det handlar om att respektera varje människas liv, värna individens frihet och integritet, se alla människor som lika mycket värda, arbeta för jämställdhet mellan kvinnor och män samt visa solidaritet med dem som är svaga eller utsatta. Dessa värden ska förskolan hålla levande i det dagliga arbetet med barnen.
Grundsyn och målsättning
- Dagbarnvårdaren har ansvar för att aktivt främja alla barns lika rättigheter.
- Alla människor har samma värde, oavsett kön, religion, etnisk bakgrund, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
- Dagbarnvårdaren ska motverka alla former av kränkningar. Barnen ska känna sig trygga och aldrig utsättas för diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling.
- Inget barn ska känna sig utanför i gruppen, och inget barn ska få ta plats på bekostnad av andra.
Kränkningar kan vara
- Fysiska kränkningar – till exempel slag eller knuffar.
- Verbala kränkningar – till exempel hot eller förolämpningar.
- Psykosociala kränkningar – till exempel utfrysning, ryktesspridning eller nedlåtande miner, blickar och suckar.
- Text- och bildbaserade kränkningar – till exempel klotter, brev, e-post, sms eller mms.
Förebygga och förändra
- Personalen ska vara goda förebilder och visa respekt både för varandra och för barnen.
- Samtal om känslor ska ske regelbundet, till exempel vid samlingen.
- Sagor och berättelser används för att hjälpa barnen utveckla empati.
- Barnens positiva självbild stärks genom uppmuntran och beröm.
- Arbetet med social kompetens omfattar konfliktlösning och samtal om hur man bemöter varandra och vad som är okej att säga.
- Föräldrarna informeras och samtalar med dagbarnvårdaren om de regler och rutiner som gäller i familjedaghemmet.
- Dagbarnvårdaren reflekterar kontinuerligt över gruppens klimat.
Åtgärder
- Dagbarnvårdaren ska direkt ta tag i problem när de uppstår.
- Reagera på det som hörs och syns genom att reda ut bråk och kränkningar.
- Samtala med barnen om det som hänt på en nivå som passar deras ålder och mognad.
- Vara lyhörd och gå till botten med situationen, utan att peka ut någon som syndabock. I en konflikt är det oftast flera parter inblandade.
- Hjälpa det utsatta barnet och den eller de som kränkt att göra positiva saker tillsammans.
- Kontakta föräldrarna, både till det barn som blivit utsatt och till det barn som utsatt.
- Dokumentera händelsen och de åtgärder som har beslutats.
Uppföljning
Familjedaghemmen i Fyrklövern ska regelbundet utvärdera och diskutera arbetet med likabehandling. Detta ska göras senast i september 2026.
Barn har rätt att vara sig själva – utan orättvis eller kränkande behandling
Alla förskolor och familjedaghem ska arbeta för att förebygga diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter för barn och elever. Detta gäller oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
Sedan den 1 januari 2009 regleras arbetet mot diskriminering och kränkande behandling både i diskrimineringslagen och i skollagen. Förskolan ska varje år ta fram en likabehandlingsplan och en plan mot kränkande behandling. Barnen ska vara delaktiga i detta arbete, eftersom det är lagstadgat och handlar om deras rättigheter.
Barnkonventionens artikel 12 slår fast att barn har rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör dem. Det finns också en särskild förordning (2006:1083) om barns och elevers deltagande i arbetet med planer mot diskriminering och kränkande behandling. Den säger att en likabehandlingsplan ska upprättas, följas upp och ses över med barnens medverkan.
Likabehandlingsarbetet ska utgå från de behov som finns i varje verksamhet. Genom att involvera barnen får dagbarnvårdaren kunskap om hur barnen upplever sin situation i familjedaghemmet. På så sätt kan dagbarnvårdaren också få kännedom om händelser som barnen upplever som orättvisa eller kränkande. I verksamheten pratar vi mycket om trygghet och om att våga visa känslor.
Planerade åtgärder under läsåret 2025-2026
Arbetet med konflikthantering har kommit igång på ett bra sätt och en grund är skapad. Vi har dock insett att målet var stort och har därför valt att bryta ner det i mindre delmål. Vi vill fortsätta att utveckla vår utemiljö för att förebygga konflikter och kunna vara nära barnen när situationer uppstår som kan leda till kränkningar.
Vi använder oss av Tio små böcker, en samlingsbox med kompissagor om Kanin och Igelkott. Varje saga tar upp ett särskilt tema, till exempel hur man är en bra kompis.
Mål:
Att dagbarnvårdarna ökar sin medvetenhet kring sin placering vid utevistelsen för att öka delaktigheten med barnen och för att förebygga konflikter.
- Dagbarnvårdarna ska öka sin medvetenhet kring placeringen vid utevistelsen för att vara delaktiga med barnen och förebygga konflikter.
- Barnen ska kunna sätta personliga gränser, säga nej, känna till och använda stopphanden.
- Barnen ska lyssna på och respektera varandra.
- Barnen ska uppleva att dagbarnvårdaren är delaktig i deras lärprocesser vid utevistelsen.
- Arbetslaget ska medvetet placera sig på olika områden i parken och erbjuda planerade aktiviteter. Utemiljön ska ge barnen flera valmöjligheter till lek.
- Ingen ska lämnas utanför leken. Barnen ska kunna vara i olika grupper och det ska vara okej att välja att inte delta.
Aktiviteter för att nå målen:
- Stopphanden används som symbol i många sammanhang. Barnen tränas i att använda språk, kroppsspråk och tonfall.
- Barnen ges möjlighet att skapa nya kontakter i olika lekgrupper.
- Utemiljön anpassas för att minska konflikter.
- Olika stationer skapas för att ge många valmöjligheter.
- Pedagogerna stöttar och handleder barnen i konfliktsituationer.
- Tema Kompis används som en del av arbetet.
Senast uppdaterad: 19 november 2025