Ett första möte på socialtjänsten

Vi vill gärna träffa dig tillsammans med en eller flera vuxna. Det kan vara en förälder, en vårdnadshavare, eller någon annan vuxen som du känner dig trygg med. Vi ses antingen i kommunhuset eller genom ett videosamtal.

En mamma och en pojke sitter i ett väntrum Foto: Mostphotos

Om vi ses i kommunhuset börjar ni med att anmäla er i receptionen på plan 1 och sätter er i väntrummet. Den eller de socialsekreterare ni ska träffa möter er i väntrummet och tar med er till ett samtalsrum.

En vanlig start på samtalet är att socialsekreteraren berättar varför ni ses. Efter det får du och den du är där med berätta vad ni tycker och tänker om det som oroar. Du berättar så mycket eller lite du vill. Vi hjälper till så att viktiga saker kan bli sagda och tar ansvar för att alla får komma till tals. Det är viktigt att du berättar vad du tycker, för då blir det mycket lättare för socialsekreteraren att göra rätt saker.

Om det finns en orosanmälan gjord kan det vara bra att ha med den personen som gjorde orosanmälan, så att hen kan berätta för er och oss varför personen är orolig. Även om dina föräldrar är med på mötet kan du be att få prata med en socialsekreterare utan att de är med.

Det första samtalet tar ungefär en timme. Ibland lite kortare tid, ibland lite längre. Mot slutet bestäms vad som ska hända efter mötet.

Så här kan det se ut när du besöker socialtjänsten i Haninge kommunhus:

Om du vill förbereda dig inför en träff med socialsekreteraren

Socialsekreterarens jobb handlar om att du ska få det bra. Den enda som vet precis hur du mår och vad du behöver för att må bra är du själv. Därför kan det vara bra att du förbereder dig inför ett möte med socialsekreteraren.

Fundera gärna på hur ditt liv ser ut just nu. Finns det något som gör dig ledsen och finns det något som gör dig glad? Skriv gärna ner några punkter innan vi ses – det gör det lättare för oss att förstå vad vi kan hjälpa dig med.

Om du till exempel inte trivs hemma kan vi hjälpa dig att prata med dina föräldrar om det som inte känns bra. Socialsekreterare är vana att prata om svåra saker.

Om dina föräldrar ska med dig när du träffar din socialsekreterare kan du fundera på om du vill sitta själv med din socialsekreterare en stund. Då kan du ringa din socialsekreterare innan och säga det eller säga det på mötet.

Senast uppdaterad: 13 februari 2023