Riktlinjer för rekrytering
Nu finns framtagna riktlinjer för rekrytering i Haninge kommun. Riktlinjen ska förtydliga hur vi ser på rekrytering med tillhörande process. Riktlinjerna innehåller generella ställningstaganden och rekommendationer utifrån såväl kommunövergripande förhållningssätt till rekrytering i helhet som mer specifika ställningstagande i rekryteringsprocessens olika delar. Riktlinjerna har varit ute på remiss hos samtliga förvaltningar samt CESAM och beslutades av kommundirektören enligt delegation. Riktlinjen för rekrytering börjar gälla från och med 1 mars.
Vi vill med riktlinjerna skapa tydlighet, rättssäkerhet samt kvalitetssäkring av rekryteringsprocessen i Haninge kommun.
Exempel på information som återfinns i riktlinjerna:
- Vad använder vi för rekryteringsmodell?
- Får man anställa närstående i egen organisation?
- Måste man alltid annonsera alla tjänster?
- Hur samverkar vi kring rekrytering?
- Hur tar vi referenser?
- Hur hanterar vi kandidater och spontanansökningar?
- Hur hanterar vi interna kandidater?
- Hur ser vi på att använda arbetsprov?
- Hur utvärderar vi kandidater?
Du hittar riktlinjerna här: Riktlinjer för rekrytering
Senast uppdaterad: 23 juli 2020