Ingen överenskommelse om semesterplanering
De senaste veckorna har centrala parter fört en dialog kring årets semesterhantering eftersom Covid-19 innebär svårigheter att säkra bemanningen i samhällsviktig verksamhet. Trots intensiva förhandlingar har parterna inte kunnat nå en överenskommelse.
Centrala parter har sedan slutet av mars 2020 fört en dialog om möjliga avsteg från lag och avtal vad gäller hanteringen av semester för semesteråret 2020 då Covid-19 innebär allvarliga effekter på samhället och svårigheter att säkra bemanningen i samhällsviktig verksamhet.
Trots intensiva förhandlingar har ingen överenskommelse kunnat nås mellan parterna.
Detta innebär att vi som arbetsgivare behöver återuppta vår semesterplanering och följa befintliga lagar och avtal vid hantering av årets huvudsemester.
Det som gäller för planering av huvudsemester är att senast den 15 april ska berörd arbetstagare meddelas om preliminär semester och förslag om semesterplanering skickas till facklig organisation. Därefter ska arbetstagaren senast den 30 april underrättas om att föreslagen semester är beviljad.
Vid frågor så kontakta HR Chefsstöd.
Tidigare nyhet, "Viktig information om semesterförläggning".
Senast uppdaterad: 23 juli 2020