- Vår personal är bäst!
Hemtjänstpersonalen på kommunens social- och äldreförvaltning möter dagligen en av de största riskgrupperna, nämligen kommunens äldre invånare. Maria Persson, verksamhetschef på Handens hemtjänst, berättar hur personalen stöttar och lyfter varandra i den speciella situation vi alla befinner oss i.
- Det finns ingen som har varit med om något liknande tidigare, men oavsett hur tufft det har varit och fortfarande är, så har vi väldigt god stämning i gruppen, berättar Maria.
Maria har valt att komma in till jobbet varje dag, även om hon skulle kunna utföra vissa uppgifter hemifrån, eftersom hon vill finnas på plats för att stötta sina medarbetare.
- Personalen är fantastisk! Såklart är det oroligt, vi står ju inför något vi aldrig varit med om förut. Både jobbet och privatlivet har ju blivit annorlunda och nytt. Trots det ser jag att alla säger: "vi finns här för våra kunder och de behöver oss mer än någonsin".
Tillgången på skyddsutrustning är något som stått på agendan sedan dag ett. Maria berättar att de har haft många samtal kring detta och att vissa är oroliga.
- Jag är väldigt trygg med att vi följer de riktlinjer och rutiner som vi har och att vår Medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS) tillhandahåller den information vi behöver. Den oro jag upplever att vissa medarbetare känner beror ofta på att man blir påverkad av vad som sägs i media eller av personer utanför verksamheten. Det kan helt enkelt vara svårt att stå emot andra människors oro.
Maria upplever trots den påfrestande situationen att det finns många ljusglimtar i tillvaron. Hon berättar om ett stort engagemang och förmågan hos gruppen att lyfta varandra när det känns tungt.
- Vi lyssnar på varandra och vi hjälps åt att påminna varandra om att vi har en stadig bas att stå på. Vi har våra rutiner och följer vi dem vet vi att vi gör ett bra jobb.
Maria upplever även att hon får stort stöd av sina chefskollegor. De pratar varje dag och ses för digitala möten via Teams eller via telefon. Som chef får hon ibland samtal från äldre som har frågor kring vilken skyddsutrustning som används och hur hemtjänsten arbetar.
- Många av våra kunder är såklart oroliga och många har även tagit sitt ansvar och avsagt sig hjälp de tillfälligt kan klara sig utan. Men många behöver oss och vi blir en viktig social kontakt i deras vardag nu när de är så isolerade.
Maria försöker bidra till den goda stämningen på arbetsplatsen och menar att om medarbetarna har en positiv inställning är det enklare att hantera det som är allvarligt.
- Vår personal är bäst! Jag hoppas, och tror, att vi när det här är över kan klappa oss på axeln och säga till varandra att vi klarade detta.
Senast uppdaterad: 23 juli 2020