Lagkrav om e-fakturor till kommuner träder i kraft den 1 april 2019!
Lagen gäller för samtliga inköp av varor, tjänster och entreprenader oavsett värde dvs från 1 kronan. Det gäller även köp över disk, näthandel och direktupphandlingar som genererar faktura.
Den hos kommunen som gör ett inköp ansvarar för att informera företaget om deras skyldighet att e-fakturera kommunen.
E-faktura är ett elektroniskt flöde mellan köpare och säljare. Pappersfakturor, mailade eller skannade fakturor samt PDF-fakturor betraktas inte som e-faktura.
För avtal tecknade av Upphandling Södertörn är e-faktura redan reglerat i avtalet.
Undantag från lagen görs för avtal tecknade före 1 april 2019, när användande av elektronisk faktura innebär risk för röjande av uppgifter som omfattas av sekretess, kontant betalning eller kortbetalning i butik som genererar kvitto samt bilagor till e-fakturor, omfattas inte av denna lag.
För mer information
Senast uppdaterad: 23 juli 2020