Lagkrav om e-fakturor till kommuner från 1 april 2019 !
Lagen gäller för samtliga inköp av varor, tjänster och entreprenader oavsett värde det vill säga från första kronan. Det gäller även köp över disk, näthandel och direktupphandlingar som genererar faktura.
![En person med fingrarna över tangentbordet på en laptop.](/globalassets/bilder/bildbanken-mostphotos-shutterstock/258662-fingrar-dator-800x450.jpg?width=906&upscale=false&bgcolor=black&scale=both&quality=70)
Den hos kommunen som gör ett inköp ansvarar för att informera företaget om deras skyldighet att e-fakturera kommunen.
E-faktura är ett elektroniskt flöde mellan köpare och säljare. Pappersfakturor, mailade eller skannade fakturor samt PDF-fakturor betraktas inte som e-faktura.
För avtal tecknade av Upphandling Södertörn är e-faktura redan reglerat i avtalet.
Undantag från lagen görs för avtal tecknade före 1 april 2019, när användande av elektronisk faktura innebär risk för röjande av uppgifter som omfattas av sekretess, vid kontant betalning eller kortbetalning i butik som genererar kvitto samt bilagor till e-fakturor. Det omfattas inte av denna lag
För mer information se Upphandling Södertörns hemsida: http://www.upphandlingsodertorn.se/
Senast uppdaterad: 23 juli 2020