Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Chefen nyckelperson i arbetet med arbetsgivarvarumärket

Senaste chefsforum, den 17 maj, tog vid där det förra slutade och gav oss inspiration kring hur Helsingborgs stad arbetat med arbetsgivarvarumärket...

Meeri Wasberg, kommunstyrelsens ordförande, Magnus Gyllestad, kommundirektör, Maria B Hansson kommunikationschef på skolförvaltningen i Helsingborg. Foto: Anna Berglund. Foto: Anna Berglund. På bilden: Meeri Wasberg, kommunstyrelsens ordförande, Magnus Gyllestad, kommundirektör, Maria B Hansson kommunikationschef på skolförvaltningen i Helsingborg.

– Du som chef är en nyckelperson – du har hela varumärket i din hand. Inåt genom ditt ledarskap och din förmåga att locka fram det bästa av medarbetare och arbetsplats, utåt genom din förmåga att beskriva det, sammanfattade Maria B Hansson kommunikationschef på skolförvaltningen i Helsingborg. Här kommer nu en kort sammanfattning av dagen och också Maria Hanssons svar på de frågor vi ställde

Innan Magnus Gyllestad gav ordet till Maria inledde han och talade vikten av att framtidssäkra vår organisation för att klara en snabb och positiv tillväxt. Han pekade på tre nyckelområden som han ser vi behöver ha extra koll på – kompetensförsörjning, varumärke och ledarskap.

– Och det är genom att spela tillsammans som når vi framgång, sa Magnus Gyllestad.

Därefter tog Maria vid och hon delade generöst med sig av sina erfarenheter och tankar kring hur de drivit arbetet med arbetsgivarvarumärket i Helsingborgs stad.

Maria konstaterade att varumärke kan vara ett ganska svårfångat begrepp på svenska. Lite förenklat kan man prata om två delar – den mer hårdsmälta halvan som är juridik och logotype (trademark) och den andra delen som handlar mer om vilken känsla och förväntan man skapar (brand).

– På engelska blir det lite tydligare, för de delar upp det i två delar, trademark och brand. Förpackning och innehåll – två delar delar som samspelar med varandra.

Att arbeta med varumärke kräver långsiktighet och uthållighet, i Helsingborg började arbetet redan 2007 i samband med att skolan började bli konkurrensutsatt.

Vilka insatser som har mest effekt och fungerar bäst är svårt att veta och i Helsingborg beslutade de sig för att helt enkelt testa olika metoder. De ser webben som naven i sitt arbete och andra vägar de använt sig av är närvaro i sociala medier, utbilda ambassadörer och att ta fram filmer. Maria berättade att de är lyhörda och provar olika grepp och ändrar sig om upplägg, tilltal eller innehåll inte får den effekt de önskar.

– Men det är verkligen ett teamwork och många olika faktorer som samverkar, det enskilda mötet med våra medarbetare, anställningsintervjun, vad någon säger på en middagsbjudning, säger Maria.

Avslutningsvis fick vi alla möjligheten att ställa frågor till Maria om deras arbete med arbetsgivarvarumärket. Frågor och svar finns längre ned i artikeln.

Meeri Wasberg, kommunstyrelsens ordförande, sammanfattade dagen och framhöll Haninges positiva och starka utveckling och att vi tillsammans fortsätter för att underlätta rekrytering. Hon avslutade med att önska alla en riktigt skön sommar!

 

Senast uppdaterad: 23 juli 2020