Digital post från Haninge kommun
Nu kan du få post från Haninge kommun digitalt istället för på papper. Haninge skickar nu som sjätte kommun i landet digitalt till dig som har en digital brevlåda. Vi börjar med nio olika meddelanden och successivt kommer fler och fler meddelanden gå digitalt. Det är gratis, miljövänligt och sparar skattekronor.
Skaffa en säker digital brevlåda och läs din post med hjälp av din e-legitimation, t ex mobilt BankID. Du läser posten på datorn, läsplattan och på mobilen – när som helst och var du än är.
På minameddelanden.se kan du se vilka meddelanden du kan få från Haninge kommun. Med en digital brevlåda får du också post digitalt från andra anslutna myndigheter, t ex Försäkringskassan, Bolagsverket och Skatteverket. I brevlådans inställningar kan du välja vilka som får skicka meddelanden digitalt till dig. Ångrar du dig kan du avsluta tjänsten och få posten på papper igen.
Säkert och enkelt
En digital brevlåda är säker till skillnad från vanlig e-post och papperspost. All känslig information skyddas så att bara den som är behörig kan nå och läsa innehållet. Dina kontaktuppgifter är också skyddade så att inte ens myndigheterna kan nå dem. Du behöver bara ange och ändra dina kontaktuppgifter på ett ställe och blir då nåbar för alla myndigheter som är anslutna till tjänsten.
Skaffa en digital brevlåda
För att du ska kunna ta emot digital post från Haninge och andra anslutna myndigheter och kommuner behövs en digital brevlåda som är godkänd för tjänsten Mina meddelanden.
1. Gå till minameddelanden.se
2. Klicka på Privat i menyn och välj en brevlåda.
3. Logga in med din e-legitimation och registrera din profil i den brevlåda du valt. Godkänn användarvillkoren och signera. Klart!
Kontakt
Anette Eriksson
Förvaltningsledare Digital plattform
anette.m.eriksson@haninge.se
Senast uppdaterad: 23 juli 2020