Kraftsamling för ett tryggare Haninge

Kommunstyrelsen har beslutat om en omfördelning av pengar för att stärka trygghetsarbetet i kommunens nämnder och verksamheter. Över tio miljoner kronor öronmärks för ett flertal brottsförebyggande och trygghetsskapande åtgärder.

Haninge kommuns trygghetsarbete förstärks nu med en omfördelning av pengar i kommunstyrelsens budget. Det innebär att cirka 10,5 miljoner kronor öronmärks för särskilda satsningar för ökad trygghet och förstärkt brottsförebyggande arbete inom kommunens verksamheter och nämnder. Det beslutade kommunstyrelsen den 13 mars 2023.

Pengarna ska bland annat gå till följande:

• förstärkning av arbetet för att tidigt upptäcka barn som lever i svåra livsmiljöer.
  • förebyggande åtgärder, till exempel lovmedel och nattfotboll
  • tryggare stadsmiljö med till exempel klottersanering och åtgärder för bättre belysning.

Samtidigt får kommunens förebyggarteam och avhopparverksamhet ytterligare resurser. Dessutom görs en satsning på bland annat väktar- och ordningsvaktsresurser, föreningsdriven nattvandring samt trygghetskameror.

Protokollet från kommunstyrelsens sammanträde återfinns på Haninge sök på följande sida: Haninge sök.

Senast uppdaterad: 23 mars 2023