Kommunen prioriterar planprojekt för att säkra god framdrift inom stadsbyggnad

Haninge kommun är i stark tillväxt. Kommunen behöver därför prioritera bland stadsbyggnadsprojekt och detaljplaner för att säkerställa en god framdrift och öka transparensen i samhällsbyggandet.

En översyn har gjorts av projekt och planer. Mot bakgrund av den beslutade den politiska kommunledningen den 4 september att upphäva 16 tidigare beslut om planuppdrag.

Vissa av uppdragen hade satts på paus eller var inaktiva. En del var också särskilt komplexa att genomföra.

Beslutet innebär bland annat att uppdrag för Torvalla, Västerhaninge centrum och Krigslida upphävs.

Planuppdrag utgör grunden för att ta fram detaljplaner och detaljplaneprogram.

Protokoll från kommunstyrelsens sammanträden den 4 september

Senast uppdaterad: 11 september 2023