Kommunfullmäktige föreslås säga ja till förslaget om mål och budget

Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige säger ja till Moderaternas, Liberalernas och Kristdemokraternas förslag till mål och budget 2024-2027. Förslaget innehåller bland annat en ny vision och driftbudgeten är tänkt att uppgå till närmare 6,5 miljarder kronor nästa år.

Budgetförslaget som kommunfullmäktige slutligen tar ställning till den 12 juni innehåller en ny vision och ett löfte till medborgarna samt nio mål som kommunen ska styra mot. De styrande principerna i budgeförslaget grundar sig på en politisk plattform. Principerna är ett tryggare Haninge, utbildning, jobb och näringsliv samt samhällsbyggnad. Budgeten för kommunens verksamhet (driftbudgeten) föreslås uppgå till 6 477 miljoner kronor 2024. Det är 438 miljoner kronor mer jämfört med 2023 års budget. Resultatmålet föreslås uppgå till 130 miljoner kronor.

Senast uppdaterad: 18 januari 2024