Ja till Haningeförslag om läktare

Den 14 juni beslutade idrotts-, kultur- och fritidsnämnden om att säga ja till ett Haningeförslag om att bygga läktare vid Haningevallen i Vendelsö.

I ett Haningeförslag som kom in den 3 november 2022 föreslår en Haningebo att kommunen ska bygga en läktare vid Haningevallen i Vendelsö. Förslagsställaren skriver att det spelas många matcher på Haningevallen men att det inte finns någonstans för publik att sitta.

Kultur- och fritidsförvaltningen har utrett förslaget och tycker att det stämmer väl överens med kommunens mål om att främja idrott och rörelse.

Kommunen kommer att bygga en läktare på Haningevallen med en kapacitet för cirka 50–100 åskådare. En läktare ger möjligheter att utveckla Haningevallen till en arena med fler idrottsevenemang och möjliggör större tillgänglighet för bland annat uthyrning.

Om Haningeförslag

Invånare i Haninge har möjlighet att skicka in förslag på vad kommunen ska göra, så kallade Haningeförslag. Förslagen publiceras synligt för alla på kommunens hemsida och är möjliga för andra att rösta på. Om minst 50 personer röstar på förslaget, går det vidare för politisk behandling.

Senast uppdaterad: 21 juni 2023