Kvalitet och utveckling
I Haninge kommun arbetar vi systematiskt för att säkerställa hög kvalitet i förskola och skola. Varje år följer vi upp hur väl våra verksamheter lyckas med att stimulera barns och elevers utveckling och lärande. Resultaten används som grund för att planera förbättringar och skapa ännu bättre förutsättningar för alla barn och elever.
Så följer vi upp kvaliteten
- Pedagogiska observationer i förskolan för att se hur barnen utvecklas.
- Kunskapskontroller, skriftliga prov och observationer i grundskolan för att mäta måluppfyllelse.
- Enkäter och utvärderingar, bland annat Haninges skolenkät, som ger elever och vårdnadshavare möjlighet att tycka till.
Alla bedömningar görs utifrån läroplaner och kursplaner som riksdag och regering har fastställt.
Vårt mål
Vi strävar efter att:
- Ha höga förväntningar på alla elever och sätta kunskapsmålen i fokus.
- Arbeta med uppföljning, utvärdering och åtgärder kontinuerligt och processinriktat.
- Säkerställa att kvalitetsarbetet omfattar alla ämnen och årskurser.
- Ha tydliga rutiner, metoder och ansvarsfördelning för kvalitetsarbetet.
Vad styr skolans arbete?
- Skollagen och läroplanerna
- Strategier och budget för våra nämnder
- Forskning och beprövad erfarenhet
Vad styr skolans inre arbete?
Här kan du fördjupa dig i forskning samt kvalitetsfrågor som berör förskola och skola.
Läroplaner, ämnesplaner och kursplaner (Skolverket)
Strategi och budget
Barn och förskolenämndens nämndplan med budget 2025
Grundskolenämndens nämndplan med budget 2025
Gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens nämndplan med budget 2025
Haninges resultat
Här är kan du ta del av våra uppföljningar, utvärderingar och åtgärder.
Resultatuppföljning (kunskapskontroller med mera)
Senast uppdaterad: 17 november 2025