Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Uppsättande av skylt

På denna sida hittar du information om de handlingar vi behöver få in av dig vid uppsättande av skylt. Efter vår första granskning kan vi behöva begära ytterligare handlingar.

Checklista vid uppsättande av skylt


Ansökan

  • En ansökan måste alltid innehålla vilken fastighet den avser, dina adress- och kontaktuppgifter med personnummer samt underskrift.
  • Det ska också tydligt framgå vad ansökan gäller genom att kryssa i den åtgärd som ansökan avser.
  • Om fakturan ska betalas av någon annan än dig ska du skicka med en fullmakt.

Situationsplan baserad på tomtkarta/nybyggnadskarta

  • Vid fasadskylt krävs en tomtkarta.
  • Markera på kartan vilken byggnad på fastigheten som åtgärden avser samt var på byggnaden skylten ska monteras. 
  • Här beställer du tomtkarta
  • Vid fristående skylt krävs en förenklad nybyggnadskarta.
  • Rita in skylten på situationsplanen som ska vara baserad på förenklad nybyggnadskarta.
  • Lås skyltens placering genom att ange minst tre avstånd i rät vinkel till fastighetsgränser eller byggnader.
  • Beställning av fullständig nybyggnadskarta görs via e-tjänst för nybyggnadskarta. OBS! Nybyggnadskartan med tillhörande text får inte förvanskas.

Fasadritningar

  • Fasadritning över den berörda fasaden med skylt inritad med skyltens yttermått i rätt skala.

Fotomontage

  • Ett fotomontage som visar hur fasaden och/eller platsen ser ut med skylten på plats.

Detaljritning

  • Ritning som visar skylten och dess dimensioner, mått, material, kulör och montering.
  •  

Fotografier

  • Foton över hur fasaden och/eller platsen ser ut idag.

Förslag till kontrollplan

En kontrollplan ska tas fram för att säkerställa att åtgärden uppfyller samhällets krav.

  • Den ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska utföras, hur kontrollen ska utföras och mot vad kontrollresultatet ska jämföras.

Det ska också framgå vem som ska utföra kontrollerna. Byggherren är ansvarig för att en kontrollplan upprättas och följs.

Mall för kontrollplan


Skicka in handlingarna

Om du har alla handlingar digitalt och ett giltigt Bank-ID kan du göra din ansökan direkt genom vår e-tjänst för bygglov.

Om du inte har möjlighet att göra din ansökan via vår e-tjänst kan du skicka in din ansökan digitalt till teambygglov@haninge.se

Du har också möjlighet att skicka in den per post till:

Haninge kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen/Bygglovsavdelningen
136 81 Haninge

Ansök om bygglov - privatperson

I vår e-tjänst kan du som är privatperson göra en ansökan eller anmälan. Du behöver ett Bank-ID för att använda tjänsten. 

E-tjänst för ansökan om lov, anmälan eller strandskyddsdispens

Ansök om bygglov - företag eller organisation

Företag är välkomna att göra en ansökan eller anmälan. Tyvärr kan vi inte ta emot ansökan från företag via e-tjänsten. Istället ska ansökan mejlas till teambygglov@haninge.se 

Mer information gällande ansökan om lov, anmälan eller strandskyddsdispens

Senast uppdaterad: 23 april 2025