Uppsättande av skylt
På denna sida hittar du information om de handlingar vi behöver få in av dig vid uppsättande av skylt. Efter vår första granskning kan vi behöva begära ytterligare handlingar.
Checklista vid uppsättande av skylt
- Ansökan
- Situationsplan baserad på tomtkarta/nybyggnadskarta
- Fasadritningar
- Fotomontage
- Detaljritning
- Fotografier
- Förslag till kontrollplan
- Skicka in handlingar
Ansökan
- En ansökan måste alltid innehålla vilken fastighet den avser, dina adress- och kontaktuppgifter med personnummer samt underskrift.
- Det ska också tydligt framgå vad ansökan gäller genom att kryssa i den åtgärd som ansökan avser.
- Om fakturan ska betalas av någon annan än dig ska du skicka med en fullmakt.
Situationsplan baserad på tomtkarta/nybyggnadskarta
- Vid fasadskylt krävs en tomtkarta.
- Markera på kartan vilken byggnad på fastigheten som åtgärden avser samt var på byggnaden skylten ska monteras.
- Här beställer du tomtkarta
- Vid fristående skylt krävs en förenklad nybyggnadskarta.
- Rita in skylten på situationsplanen som ska vara baserad på förenklad nybyggnadskarta.
- Lås skyltens placering genom att ange minst tre avstånd i rät vinkel till fastighetsgränser eller byggnader.
- Beställning av fullständig nybyggnadskarta görs via e-tjänst för nybyggnadskarta. OBS! Nybyggnadskartan med tillhörande text får inte förvanskas.
Fasadritningar
- Fasadritning över den berörda fasaden med skylt inritad med skyltens yttermått i rätt skala.
Fotomontage
- Ett fotomontage som visar hur fasaden och/eller platsen ser ut med skylten på plats.
Detaljritning
- Ritning som visar skylten och dess dimensioner, mått, material, kulör och montering.
Fotografier
- Foton över hur fasaden och/eller platsen ser ut idag.
Förslag till kontrollplan
En kontrollplan ska tas fram för att säkerställa att åtgärden uppfyller samhällets krav.
- Den ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska utföras, hur kontrollen ska utföras och mot vad kontrollresultatet ska jämföras.
Det ska också framgå vem som ska utföra kontrollerna. Byggherren är ansvarig för att en kontrollplan upprättas och följs.
Skicka in handlingarna
- Som privatperson kan du ansöka direkt via vår e-tjänst med Bank-ID.
- Om du hellre vill använda e-post, eller om du ansöker för ett företag, skickar du in blanketten och handlingarna till teambygglov@haninge.se.
Ansök om bygglov, anmälan eller dispens
Som privatperson eller representant för ett företag kan du ansöka om lov (bygglov, marklov och rivningslov), strandskyddsdispens eller göra en anmälan.
Kontakt
Bygglovscenter
08-606 83 72
bygglov@haninge.se
Observera –alla uppgifter du lämnar blir allmän handling.
Senast uppdaterad: 22 oktober 2025