Fasadändring av en- och tvåbostadshus
På denna sida hittar du information om de handlingar vi behöver få in av dig vid fasadändring av en- och tvåbostadshus. Efter vår första granskning kan vi behöva begära ytterligare handlingar.
Checklista vid fasadändring av en- och tvåbostadshus
- Ansökan
- Situationsplan baserad på enkel tomtkarta
- Fasadritningar i skala 1:100
- Fotografier
- Förslag till kontrollplan
- Skicka in handlingarna
Ansökan
- En ansökan måste alltid innehålla vilken fastighet den avser, dina adress- och kontaktuppgifter med personnummer samt underskrift.
- Det ska också tydligt framgå vad ansökan gäller genom att kryssa i den åtgärd som ansökan avser.
- Om fakturan ska betalas av någon annan än dig ska du skicka med en fullmakt.
- Här hittar du blankett för ansökan och e-tjänst
Situationsplan baserad på enkel tomtkarta
- Redovisa på tomtkartan vilken byggnad ändringen avser.
- Här beställer du tomtkarta
Fasadritningar i skala 1:100
- Redovisa tydligt på samtliga berörda fasader vad ansökan avser.
- Om ändringen omfattar ny dörr eller nytt fönster ska samtliga utvändiga mått redovisas.
- Om ansökan avser nytt fasadmaterial och/eller ny kulör ska det framgå med uppgifter om material och/eller NCS-koder.
Fotografier
Att skicka in fotografier på berörd byggnad underlättar alltid handläggningen.
Förslag till kontrollplan
En kontrollplan ska tas fram för att säkerställa att åtgärden uppfyller samhällets krav.
- Den ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska utföras, hur kontrollen ska utföras och mot vad kontrollresultatet ska jämföras.
- Det ska också framgå vem som ska utföra kontrollerna. Byggherren är ansvarig för att en kontrollplan upprättas och följs.
Här hittar du mall för kontrollplan
Skicka in handlingarna
Om du som privatperson ska göra en ansökan och har ett giltigt Bank-ID kan du göra din ansökan direkt genom vår e-tjänst nedan.
Föredrar du att ansöka via e-post eller om du ska söka för ett företag skickar du blanketten och handlingarna till teambygglov@haninge.se
E-tjänst bygglov
I vår e-tjänst kan du som är privatperson göra en ansökan eller anmälan. Du behöver ett Bank-ID för att använda tjänsten.
E-tjänst för ansökan om lov, anmälan eller strandskyddsdispens
Senast uppdaterad: 27 september 2024