Parkeringsplatser
På denna sida hittar du information om de handlingar vi behöver få in av dig vid ansökan om bygglov. Efter vår första granskning kan vi behöva begära ytterligare handlingar.
Checklista för parkeringsplatser
- Ansökan
- Situationsplan baserad på förenklad nybyggnadskarta i skala 1:400
- Markplaneringsritning
- Marksektionsritning
- Förslag till kontrollplan
- Skicka in handlingarna
Ansökan
- En ansökan måste alltid innehålla vilken fastighet den avser, dina adress- och kontaktuppgifter med personnummer samt underskrift.
- Det ska också tydligt framgå vad ansökan gäller genom att kryssa i den åtgärd som ansökan avser.
- Om fakturan ska betalas av någon annan än dig ska du skicka med en fullmakt.
Situationsplan baserad på förenklad nybyggnadskarta i skala 1:400
- Markera vilka parkeringsplatser som berörs av åtgärden.
- Redovisa alla befintliga byggnader och murar/plank/staket på tomten.
- Beställning av förenklad nybyggnadskarta görs via e-tjänst för nybyggnadskarta
- OBS! Nybyggnadskarta med tillhörande text får inte förvanskas.
Markplaneringsritning
- En markplaneringsritning ska visa gamla och nya marknivåer
- Parkeringarna är, varje enskild parkering ska ritas ut
- Det ska framgå vilka yttermåtten är på parkeringsplatserna
Marksektionsritning
- Marksektionerna ska visa de gamla och nya marklinjerna
- Det ska markeras på markplaneringsritningen var marksektionerna är tagna ifrån
Förslag till kontrollplan
En kontrollplan ska tas fram för att säkerställa att åtgärden uppfyller samhällets krav.
- Den ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska utföras, hur kontrollen ska utföras och mot vad kontrollresultatet ska jämföras.
Det ska också framgå vem som ska utföra kontrollerna. Byggherren är ansvarig för att en kontrollplan upprättas och följs.
Här hittar du mall för kontrollplan
Skicka in handlingarna
Om du har alla handlingar digitalt och ett giltigt Bank-ID kan du göra din ansökan direkt genom vår e-tjänst för bygglov
Om du inte har möjlighet att göra din ansökan via vår e-tjänst kan du skicka in din ansökan digitalt till teambygglov@haninge.se
Du har också möjlighet att skicka in den per post till:
Haninge kommun
Stadsbyggnadsförvaltningen/Bygglovsavdelningen
136 81 Haninge
Ansök om bygglov - privatperson
I vår e-tjänst kan du som är privatperson göra en ansökan eller anmälan. Du behöver ett Bank-ID för att använda tjänsten.
E-tjänst för ansökan om lov, anmälan eller strandskyddsdispens
Ansök om bygglov - företag eller organisation
Företag är välkomna att göra en ansökan eller anmälan. Tyvärr kan vi inte ta emot ansökan från företag via e-tjänsten. Istället ska ansökan mejlas till teambygglov@haninge.se
Mer information gällande ansökan om lov, anmälan eller strandskyddsdispens
Senast uppdaterad: 13 maj 2025