Ändrad användning
På denna sida hittar du information om de handlingar vi behöver få in av dig vid ansökan om bygglov. Efter vår första granskning kan vi behöva begära ytterligare handlingar.
Checklista vid ändrad användning
- Ansökan
- Anmälan av kontrollansvarig
- Förslag till kontrollplan
- Situationsplan
- Markplaneringsritning
- Planritning
- Sektionsritning
- Fasadritning
- Verksamhetsbeskrivning
- Tillgänglighetsutlåtande
- Brandskyddsbeskrivning
- Skicka in handlingar
Ansökan
- En ansökan måste alltid innehålla vilken fastighet den avser, dina adress- och kontaktuppgifter med personnummer samt underskrift.
- Det ska också tydligt framgå vad ansökan gäller genom att kryssa i den åtgärd som ansökan avser.
- Om fakturan ska betalas av någon annan än dig ska du skicka med en fullmakt.
Anmälan av kontrollansvarig
- Vem som ska vara kontrollansvarig och uppgifter om denne ska redovisas.
- En kontrollansvarig ska ha ett giltigt certifikat, skicka gärna med en kopia på certifikatet.
Förslag till kontrollplan
En kontrollplan ska tas fram för att säkerställa att åtgärden uppfyller samhällets krav.
- Den ska innehålla uppgifter om vilka kontroller som ska utföras, hur kontrollen ska utföras och mot vad kontrollresultatet ska jämföras.
-
Det ska också framgå vem som ska utföra kontrollerna. Byggherren är ansvarig för att en kontrollplan upprättas och följs.
Här hittar du mall för kontrollplan
Situationsplan på tomtkarta
- Redovisa på tomtkarta vilken byggnad som berörs
- Här beställer du tomtkarta
Markplaneringsritning
- Redovisa yttre tillgänglighet, in- och utfart, parkering, eventuella murar/stödmurar, avfallslösning och andra eventuella byggnader.
Planritning
- Alla våningsplan i byggnaden ska redovisas med samtliga utvändiga mått för att byggnadens area ska kunna räknas ut.
- Planritningen ska visa hur våningsplanen är tänkt att nyttjas och möbleras.
- Fönstersättning ska redovisas.
- För att kunna tolka sektionsritningarna ska det framgå på planritningen var sektionerna är tagna.
Sektionsritning
- Sektionsritningen visar en genomskärning av byggnaden.
- Av ritningen ska framgå rumshöjder, färdiga golvnivåer, takvinkel samt marknivå vid entré.
Fasadritning
- Byggnadens samtliga fasader ska redovisas med väderstreck.
- Redovisa även befintliga och blivande marknivåer fram till fastighetsgräns.
- Ange även materialval och kulör med NCS-koder.
Verksamhetsbeskrivning
- Beskrivning av den verksamhet som ska bedrivas, uppskattning om antal anställda, besökare och parkeringsbehov.
Tillgänglighetsutlåtande
- Utlåtande rörande tillgänglighet från certifierad sakkunnig.
Verksamhetsbeskrivning
- Beskrivning av den verksamhet som ska bedrivas, uppskattning om antal anställda, besökare och parkeringsbehov.
Brandskyddsbeskrivning
- Utlåtande rörande brand från certifierad sakkunnig.
Skicka in handlingarna
- Som privatperson kan du ansöka direkt via vår e-tjänst med Bank-ID.
- Om du hellre vill använda e-post, eller om du ansöker för ett företag, skickar du in blanketten och handlingarna till teambygglov@haninge.se.
Ansök om bygglov, anmälan eller dispens
Som privatperson eller representant för ett företag kan du ansöka om lov (bygglov, marklov och rivningslov), strandskyddsdispens eller göra en anmälan.
Kontakt
Bygglovscenter
08-606 83 72
bygglov@haninge.se
Observera –alla uppgifter du lämnar blir allmän handling.
Senast uppdaterad: 22 oktober 2025