Nytt rekordresultat för grundskolan enligt preliminära siffror

Grundskolans avgångsbetyg för 2021 ser ut att vara de bästa under hela 2000-talet, enligt den preliminära betygsstatistiken. Därmed verkar förra årets rekord överträffas, även om marginalen inte är stor på totalen. Gymnasiebehörigheten och andelen elever med fullständiga betyg ökar något medan meritvärdet ökar med hela sju meritpoäng jämfört med 2020. Det nya rekordet visar att den kommunala grundskolans ihärdiga kvalitetsarbete fortsätter ge utdelning.

Sida i skrivbok med betyget A+ nedskrivet Foto: Mostphotos

Enligt statistiken ökar gymnasiebehörigheten med 0,8 procentenheter till 88,3 procent och andelen elever med fullständiga betyg ökar med 1,1 procentenheter till 71,4 procent. Meritvärdet ökar från 216 till 223 meritpoäng. De preliminära siffrorna brukar hålla i sig när den slutliga statistiken fastställs av Skolverket under hösten.

- Jag är glad och stolt över våra elever och lärare som lyckats prestera så bra. Att skolornas framgång fortsätter visar att hårt arbete lönar sig i längden. För det här är ingen dagslända. Skolorna har de senaste åren gått till botten med sina utmaningar och hittat lösningar som gör verklig skillnad i långa loppet. För det krävs mod och uthållighet men också en stor dos prestigelöshet. Bättre examenspresent kunde vi inte få i år, säger Pär Olsson, verksamhetschef för grundskolan.

Snabba politiska beslut

Pandemin bjöd på många utmaningar under det gångna året men genom snabba politiska beslut kunde Haninge som skolkommun säkra en god undervisning.

- Vi beslutade till exempel om flexibel skolgång under våren för att skapa en bättre arbetsmiljö för personalen och kunna möta elevernas behov. Beslutet låg i linje med vår ambition att erbjuda en innovativ skola som gör att eleverna står sig bra i konkurrensen när de går ut. Jag är imponerad över våra duktiga lärare och elever och hoppas de fått en välförtjänt vila under sommarlovet, säger Tobias Hammarberg, ordförande i grund- och förskolenämnden.

Satsning på kvalitet och innovation i hela organisationen

En viktig förklaring till framgången är som sagt det långsiktiga kvalitetsarbetet. Det hela började för några år sen då några skolor tillsammans med Skolverket använde en metodik som ledde till åtgärder som träffade rätt. Metodiken spred sig till andra skolor och har blivit en alltmer naturlig del av utbildningsförvaltningens sätt att jobba.

- Haninge ska ha en attraktiv skola där personal och elever trivs och kan prestera bra. Genom att ständigt ha kvalitet och innovation på agendan tar vi oss dit. Därför har vi börjat jobba med ett kvalitetsledningssystem som ska genomsyra hela organisationen. Samtidigt bygger vi en kultur där medarbetarna vill, vågar och kan tänka nytt kring nya och gamla utmaningar. Det banar väg för nya framgångar, säger Henrik Lindh, utbildningsdirektör.

Fakta

Preliminär statistik över avgångsbetyg för elever i årskurs 9 i Haninges kommunala skolor. 

2020

  • Behörighet: 87,5 %
  • Meritvärde: 216 poäng
  • Andelen fullständiga betyg: 70,3 %

2021

  • Behörighet: 88,3 %
  • Meritvärde: 223 poäng
  • Andelen fullständiga betyg: 71,4 %

Ökning från 2020 till 2021

  • Behörighet: 0,8 procentenheter
  • Meritvärde: 7 poäng
  • Andelen fullständiga betyg: 1,1 procentenheter

 

Senast uppdaterad: 10 augusti 2021