Ministerbesök med fokus på barns trygghet
Den 26 november besökte socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall Vargbergets förskola i Västerhaninge. Syftet var att ta del av Haninge kommuns satsning ”Att våga se, höra och göra” – ett arbetssätt som stärker förskolans roll i att upptäcka och förebygga våld och utsatthet bland barn.
Arbetssättet bygger på forskning och beprövad erfarenhet och har utvecklats av Haninge kommunala förskolor i samarbete med Barnafrid, ett nationellt kunskapscentrum vid Linköpings universitet. Genom utbildning, dialog och gemensamma rutiner får pedagogerna verktyg för att:
- upptäcka tecken på våld och utsatthet
- bemöta barn och ställa frågor
- göra orosanmälningar
- förebygga våld och mobbning
Tidig upptäckt gör skillnad
En viktig anledning till att Haninge tog initiativ att utvecklas inom området var insikten att orosanmälningar oftast kom först när barnen börjat grundskolan.
– Forskningen visar att ju tidigare vi identifierar tecken på våld eller utsatthet, desto större chans har familjen att få rätt stöd och hjälp innan problemen växer. Förskolan är en unik arena där vi möter barnen varje dag, vilket gör den till en central del i det förebyggande arbetet, säger Inger Dahlberg, preventionssamordnare i Haninge kommun.
Sedan utbildningen infördes har antalet orosanmälningar från förskolan ökat med över 100 %. Under januari–juli 2024 inkom 100 anmälningar, jämfört med 45 under samma period 2022.
– Vi ser att pedagogerna har blivit tryggare i att agera vid oro, vilket leder till att fler barn får hjälp i tid. Ökningen beror inte på att fler barn far illa, utan på att vi vågar se och agera, säger Åsa Harge, verksamhetschef förskola.
Pedagogernas berättelser berörde ministern
Under besöket delade pedagogerna på Vargbergets förskola med sig av sina erfarenheter och hur arbetet påverkar deras vardag. De berättade att utbildningen har gett dem kunskap att upptäcka tidiga tecken på att ett barn far illa. De har lättare att dela sin oro och har ett nära samarbete med socialtjänsten – allt för att värna barnens rättigheter. Det gjorde starkt intryck på socialtjänstministern:
– Jag är helt tagen av er berättelse. Ni gör en enorm skillnad. Haninge har kommit långt och ert arbete kommer att inspirera fler. Det här är ett gott exempel som inger hopp och framtidstro, sa Camilla Waltersson Grönvall.
Ett långsiktigt arbete för barns rättigheter
Under besöket fick ministern även ta del av hur Haninge arbetar förebyggande och uppsökande med familjer som behöver stöd, samt hur familjecentralen sänker trösklar för föräldrar att söka hjälp.
– Alla barn har rätt till en trygg uppväxt fri från våld och utsatthet. Förskolan är en viktig arena för att upptäcka problem tidigt, och samarbetet med socialtjänsten är helt avgörande. Haninge är ett föredöme för hur vi kan stärka barnrättsperspektivet i praktiken, avslutar Camilla Waltersson Grönvall.
Utbildningsmaterialet finns tillgängligt för alla Sveriges förskolor att ta del av helt kostnadsfritt. Förhoppningen är att allt fler implementerar arbetssättet.
Utbildningen Barnafrid – Våga, se höra och göra”
Vad är det här för utbildning och vem riktar den sig till?
Utbildningen riktar sig till arbetslag på förskolor som vill göra ett gemensamt kunskapslyft när det gäller att upptäcka, bemöta och anmäla våld mot barn. Den är ett pedagogiskt möte mellan teori och praktik och kan anpassas efter varje förskolas behov och förutsättningar.
Vad kostar den?
Utbildningen är helt kostnadsfri och fri att ladda ner för förskoleteam över hela landet.
Var hittar jag utbildningen?
Den hittar du på Barnafrids sida på Linköpings universitets webb. Välj "Gruppspår förskola" och registrera dig.
Basprogram om våld mot barn och unga – gruppspår för förskolan
Hur är utbildningen upplagd?
Utbildningen består av fem teman som alla innehåller handledarmaterial, övningsmaterial och flera filmer med olika scenarier. Filmerna är inspelade i Haninge kommunala förskolor.
Hur lång är utbildningen?
Förberedande planering tar cirka 8 timmar. Själva utbildningen tar cirka 10 timmar uppdelat på fem olika teman.
Varje förskoleteam lägger upp utbildningen efter sina egna önskningar och behov.
Senast uppdaterad: 28 november 2025