Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Viktig information inför utbetalningen av din lön den 27 mars

Torsdag den 27 mars får du din första löneutbetalning via kommunens nya lönesystem (Haninges personalportal). Vid övergången från det gamla lönesystemet till det nya har dataöverföringen inte fungerat fullt ut i vissa fall. Du uppmanas därför att kontrollera din lönespecifikation inför löneutbetalningen.

Foto: Mostphotos

Du kontrollerar din lönespecifikation i Personalportalen.

(En rekommendation är att lägga till systemet under Mina verktyg som finns under Mina genvänger på Hints startsida. Klicka på "Lägg till/ändra" under listan med verktyg för att lägga till det.)

Det här gäller om du fått fel månadslön

För en liten andel medarbetare kan hela eller delar av den ordinarie månadslönen ha uteblivit. Det kan bero på olika orsaker, till exempel på problem vid registrering. Om du inte har fått din lön eller fått för lite i lön ska du kontakta din närmaste chef, som i sin tur kontaktar löneenheten.

Löneenheten arbetar så fort som möjligt med att rätta till fel som uppstått. Den kommer att göra en extra utbetalning den 4 april till följande medarbetare, i första hand:

  • Medarbetare som har fått 40 procent, eller mindre, av sin ordinarie månadslön.
  • Timanställda som blivit utan ersättning motsvarande ett belopp på 40 procent eller mer av en heltidslön.

Löneenheten kan också behöva göra särskilda bedömningar om undantag i vissa fall.

Om du är berörd men inte kan vänta till den extra utbetalningen den 4 april kan du få en så kallad utanordning. En utanordning innebär att kommunen gör en manuell överföring till ditt bankkonto. Om du behöver en sådan - prata med din chef.  Får du en överföring beviljad måste du lämna personuppgifter och kontonummer till löneenheten.

För övriga medarbetare som fått felaktiga löneutbetalningar kommer korrigering att göras vid nästa löneutbetalning i april.

Det här gäller om du fått felaktiga ersättningar

Om du har fått fel ersättning för övertid, jour eller beredskapstjänstgöring kommer det att korrigeras till aprillönen. Du behöver inte kontakta din chef eller löneenheten.

Du som ännu inte har registrerat semester, beredskapstjänstgöring, jour med mera i personalportalen behöver göra det så fort som möjligt.

När det gäller semestersaldot kommer det att uppdateras löpande.

Löneenheten beklagar fel som uppkommit i samband med systembytet. De felaktigheter som identifierats innan lönekörningen har korrigerats, men vissa felaktigheter har inte gått att förutse innan bytet. Enheten arbetar så fort den kan för att rätta till felen och ber om tålamod.

Senast uppdaterad: 24 mars 2025