Månadens goda exempel - september: Arbetar med stor omtanke och genuin vilja att göra skillnad
Michel Nader är biståndshandläggare på funktionshinderomsorgen. Michel visar hur han med engagemang och ett aktivt lyssnade kan möta våra invånare och få dem att känna sig trygga och sedda. Han menar också när han lyckas skapa trygghet och tillit blir även hans eget arbete mer effektivt.

”Han har visat stort tålamod, lyssnat på mina behov med stor förståelse vilket har fått mig att känna mig trygg och värderad”
”Han lyssnar, visar förståelse och respekt vilket är viktigt för mig med fysisk funktionsnedsättning."
"För första gången har jag känt mig behandlad som en människa i min kontakt med Haninge kommun.”
Det här är några av de omdömen Michel Nader, biståndshandläggare inom funktionshinderomsorgen har fått. Det väcker nyfikenhet och en nominering till månadens goda exempel.
Michel, berätta vad är hemligheten bakom ditt arbetssätt?
– För mig är bemötandet alltid nyckeln. Jag vill från första stund skapa trygghet och bygga tillit. Därför möter jag ofta mina klienter där de känner sig som mest bekväma, i deras hem. Det sparar inte bara tid genom färre telefonsamtal längre fram, det gör också att vi kan starta relationen på deras villkor.
– Jag lyssnar noga på deras behov och försöker se hela människan, inte bara ärendet. Empati och att kunna anpassad kommunikation är centrala delar i varje samtal. Min uppgift är att fatta rättssäkra beslut, och för att kunna göra det behöver jag förstå både situationen och människan bakom ansökan.
Hur tas det här arbetssättet emot?
– Jag får ofta positiv feedback vilket stärker mig i mitt sätt att jobba. Jag märker också att klienterna blir mindre stressade när jag möter dem med empati. Plus att det skapar en trygghet som gör att vi kan kommunicera mer rakt och öppet med varandra vilket gör det enklare att sätta gränser för vad som gäller.
När började du jobba så här?
– Det började när jag en gång fick hantera ett missnöje i ett ärende under min tid i en annan kommun. Det blev en omfattande process för cheferna, och jag insåg att ett gott bemötande från start kunde ha förändrat hela situationen. Sedan dess har jag gjort bemötandet till min högsta prioritet och det har gett resultat, både för klienterna och för organisationen.
Sedan fem månader arbetar Michel Nader som biståndshandläggare i Haninge kommun med inriktning på personer under 65 år enligt socialtjänstlagen (SoL). Hans arbetsuppgifter omfattar handläggning av ansökningar och utredning av bistånd inom områdena korttidsboende, särskilt boende, hemtjänst, trygghetslarm, boendestöd, ledsagning och sysselsättning.
I rollen har Michel daglig kontakt med både klienter, anhöriga, samverkansparter och utförare. Oavsett situation är hans utgångspunkt densamma, att varje individ ska bemötas med respekt, lyhördhet och förståelse och därmed få förutsättningar att känna sig sedd och bekräftad.
Senast uppdaterad: 5 september 2025