Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Byte av nätverksleverantör i sommar – så påverkas verksamheterna

Under sommaren 2025 byter kommunen nätverksleverantör. Syftet är att skapa en ännu mer stabil, säker och modern nätverksmiljö. Övergången till ny leverantör innebär att kommunens nätverksutrustning kommer att bytas ut, vilket kommer att påverka verksamheterna. Målet är att bytet ska ske så smidigt och snabbt som möjligt.

Foto: Mostphotos

Under skiftet till kommunens nya nätverksleverantör Aranya kommer tusentals nätverksenheter, som accesspunkter och så kallade switchar, bytas ut på 190 platser i kommunens verksamhetslokaler under sommaren. Medarbetares datorer och telefoner byts inte ut.

Hur bytet går till

Förvaltningarna och bolagen har egna kontaktpersoner som ansvarar för samordning, information och kommunikation till sina verksamheter om bytet av utrustning (se rutan Kontaktpersoner). De kommer att ge tydlig information i god tid innan arbetet utförs.

Bytet kommer att ske successivt enligt en fastställd tidplan. För de flesta verksamheter kommer det ta en dag men för större verksamheter kan det ta lite längre tid.

Utgångspunkten är att arbetet ska utföras när verksamheten har uppehåll. För verksamheter som är i gång hela sommaren stämmer ansvarig kontaktperson av lämplig tidpunkt för att minimera påverkan i möjligaste mån.

Som medarbetare rekommenderas du under bytet att arbeta på distans om det är möjligt eller koppla upp dig mot nätverket via din arbetstelefon om du har en sådan.

Frågor och felanmälan

Vid frågor - kontakta förvaltningens eller bolagets kontaktperson.

Vid frågor som inte kontaktpersonerna kan lösa – kontakta:
• Magnus Giertz, Projektledare – 070-477 02 54
• Fredrik Grimnell, Tjänsteansvarig Nätverk – 073-370 69 82

Vid problem med nätverkstjänster – kontakta i vanlig ordning servicedesk, telefonnummer 08-606 78 00, e-post servicedesk@haninge.se.

IT-enheten ser fram emot ett gott samarbete med verksamheterna och ber om överseende för eventuella besvär bytet kan medföra.

Kontaktpersoner

Kontaktpersoner per förvaltning/bolag:
• Haninge Bostäder – Tanja Andlin, tanja.andlin@haninge.se
• KOF – Saad El Koli, saad,elkoli@haninge.se
• KSF – Gordan Klaric, gordan.klaric@haninge.se
• SBF – Teresia Bergqvist, teresia.bergqvist@haninge.se
• SÄF – Linda Romlin, linda.romlin@haninge.se
• UBF – Andreas Nilsson, andreas.nilsson@haninge.se
• SMOHF – Pirjo Holappa, pirjo.holappa@hainge.se
• SOF – Anna Lexelius, anna.lexelius@haninge.se
• Tornberget – Jonas Folchi & Mimmi Larsson, jonas.folchi@haninge.se, mimmi.larsson@haninge.se

Senast uppdaterad: 22 maj 2025