Behöver du identifiera personer via BankID vid telefonsamtal?
När du ringer någon eller tar ett inkommande samtal på arbetet behöver du ibland försäkra dig om vem du talar med. Då kan du använda personvalidering, en tjänst för att identifiera personen på andra sidan luren via BankID. Tjänsten bidrar till ökad trygghet och säkerhet för både våra invånare och kommunen.

Personvalidering används idag av socialförvaltningen och äldreförvaltningen, men alla medarbetare har tillgång till tjänsten.
När får du använda personvalidering?
För att kunna använda tjänsten behöver du få personnummer av den du talar med. Enligt dataskyddsreglerna får du bara kräva personnummer om det är absolut nödvändigt och det finns ett tydligt syfte, som att säkerställa vem du pratar med.
Använda därför enbart tjänsten när det är helt nödvändigt att försäkra att du har kontakt med rätt person. Det kan till exempel vara när någon ringer och vill diskutera eller begära ut information som du endast får lämna till personen det berör.
Varje verksamhet i kommunen behöver själva, utifrån det regelverk som gäller, bestämma i vilka situationer tjänsten ska användas. Stäm av med din närmaste chef innan du börjar använda tjänsten.
Två alternativ för personvalidering
Det finns två alternativ för personvalidering, Svensk e-identitet och Artvise:
- Alla har tillgång till Svensk e-identitets tjänst och det kostar inget för medarbetare att använda den. För att komma igång: Tjänsten personvalidering via BankID
- Artvise är ett program som installeras på datorn och används av de som har ett avancerat gruppnummer. Det beställs via Proceedo.
Om du jobbar på distans måste du vara uppkopplad via VPN för att använda tjänsterna.
Vill du läsa mer om tjänsten och se en detaljerad manual? Om tjänsten personvalidering via BankID
Senast uppdaterad: 19 augusti 2025