Förtydligande gällande tjänsten sjuk-frisk och VAB-anmälan
Från och med 1 februari 2025 kommer Haninge kommun inte längre att använda Falck för sjuk-frisk och VAB-anmälan. Det betyder att ni på er arbetsplats behöver ta fram en ny rutin kring hur medarbetare meddelar verksamheten om att hen är sjuk/frisk eller är hemma för vård av sjukt barn (VAB).
HR:s förslag är att anmäla till närmsta chef i första hand, men vissa verksamheter kan behöva annan hantering.
Alla övriga rutiner kvarstår, till exempel att:
- Medarbetare ska fortfarande registrera frånvaro i Heroma (från och med mars i Haninge Personalportal) och chef ska godkänna frånvaro.
- Medarbetare som är sjuk längre än sju kalenderdagar behöver lämna in läkarintyg från dag åtta.
- Rutinen med att hålla samtal vid fyra frånvarotillfällen på rullande tolv månader samt andra rutiner vid Arbetslivsinriktad rehabilitering är oförändrad.
- Vi har fortfarande kvar Falck som företagshälsovård där du som chef kan beställa tjänster som vanligt.
Vid frågor kontakta hr@haninge.se
Senast uppdaterad: 15 januari 2025