Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Förtydligande gällande tjänsten sjuk-frisk och VAB-anmälan

Från och med 1 februari 2025 kommer Haninge kommun inte längre att använda Falck för sjuk-frisk och VAB-anmälan. Det betyder att ni på er arbetsplats behöver ta fram en ny rutin kring hur medarbetare meddelar verksamheten om att hen är sjuk/frisk eller är hemma för vård av sjukt barn (VAB).

HR:s förslag är att anmäla till närmsta chef i första hand, men vissa verksamheter kan behöva annan hantering.

Alla övriga rutiner kvarstår, till exempel att:

  • Medarbetare ska fortfarande registrera frånvaro i Heroma (från och med mars i Haninge Personalportal) och chef ska godkänna frånvaro.
  • Medarbetare som är sjuk längre än sju kalenderdagar behöver lämna in läkarintyg från dag åtta.
  • Rutinen med att hålla samtal vid fyra frånvarotillfällen på rullande tolv månader samt andra rutiner vid Arbetslivsinriktad rehabilitering är oförändrad.
  • Vi har fortfarande kvar Falck som företagshälsovård där du som chef kan beställa tjänster som vanligt.

Vid frågor kontakta hr@haninge.se

Senast uppdaterad: 15 januari 2025