Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Den 1 maj 2025 träder förändring av social- och äldreförvaltningens stöd- och ledningsfunktioner i kraft

Nu är det beslutat att organisationsförändringen inom stöd – och ledningsfunktionerna i social- och äldreförvaltningen ska genomföras. Den nya organisationen träder i kraft den 1 maj 2025, Här informerar förvaltningsdirektör Lotta Wigen om förändringen.

I mars informerade jag i ett mejl om förslag till förändring av förvaltningens stöd- och ledningsfunktioner. Förslaget samverkades den 7 april och jag har idag den 15 april fattat beslut om att genomföra förändringen. Den nya organisationen träder i kraft den 1 maj.  

Det finns även förslag om en uppdelning av social- och äldreförvaltningen i en äldreförvaltning och en socialförvaltning. Beslut om den förändringen fattas av kommundirektören.
Den här informationen handlar om förändringen av stöd- och ledningsfunktionerna.

Därför genomförs förändringen

Under de senaste åren har mycket hänt inom social- och äldreförvaltningen, men också i kommunen och omvärlden. Volymerna inom förvaltningens samtliga målgrupper har ökat kraftigt. Beslut har fattats om att införa valfrihetssystem (LOV) för särskilt boende och om att förändra kraven för valfrihetssystemet (LOV) inom hemtjänsten. En ny socialtjänstlag träder i kraft 1 juli 2025, som ställer krav på kommunen att bygga upp ett förebyggande arbete. För att vi som kommun ska vara rustade inför dessa utmaningar behöver vi genomföra organisatoriska förändringar.

Stöd- och ledningsfunktionerna på förvaltningen har under de senaste åren vuxit och behöver anpassas utifrån uppdraget. Förändringen av stöd- och ledningsfunktionerna förväntas minska dubbelarbetet och den administrativa överbyggnaden inom förvaltningen, samla kompetensen inom stöd- och utvecklingsprocesserna till ett ställe inom förvaltningen samt att effektivisera och förtydliga chefsansvaret i linjen. Det kommer samlat att effektivisera stödverksamheten inom förvaltningen och säkerställa ett ökat fokus på kärnverksamheten.

Process framåt

Nästa steg i förändringen av stabs- och ledningsfunktionerna är att förhandla om bemanning av den nya organisationen. Förhandlingar kommer att påbörjas med fackliga parter den 23 april. 
De medarbetare som är direkt berörda av förändringen är informerade. I kommande förhandlingar kommer arbetsgivaren tillsammans med respektive arbetstagarorganisation gå igenom och redogöra för vilka medarbetare som föreslås erbjudas vilka tjänster. Innan förhandlingarna startar kommer chefer till berörda medarbetare att kalla till samtal för att stämma av intresse för föreslagna tjänster. Hur länge förhandlingarna kommer att pågå är i dagsläget svårt att säga.  

Om det inte finns tjänst att omplacera till

Skulle det finnas medarbetare som inte kan erbjudas en omplacering inleds en ny process. Arbetsgivaren kommer att tillämpa turordning inom den krets som parterna kommer överens om. I kretsen ska medarbetare ingå som har lika eller likvärdiga arbetsuppgifter som den som är övertalig. Här spelar anställningstiden roll, liksom kompetens.

Om en medarbetare inte har kvalifikationer för någon av de lediga tjänsterna och därför behöver sägas upp, kommer stöd att erbjudas via Omställningsfonden, för att hjälpa medarbetaren tillbaka till arbetslivet.

Detta innebär förändringen av stöd- och ledningsfunktionerna

Förändringen innebär att verksamhetsområdenas staber avvecklas, bortsett från en verksamhetsutvecklartjänst som blir kvar som stöd till verksamhetsområdeschefen.
Individ- och familjeomsorgen kommer att ha två verksamhetsutvecklartjänster.
Ett antal chefstjänster (gruppledare och enhetschefer) samt stödresurser inom varje verksamhetsområde såsom metodutvecklare, verksamhetsutvecklare, utvecklingssamordnare kommer att tas bort.

Vi kommer också att göra förändringar i de centrala stabsfunktionerna. Staben för stöd och administration minskas med två utvecklingsledare och en objektledare, samtidigt som vi utökar med tre kvalitetsutvecklartjänster och två IT-projektledartjänster. Staben för ledning och utveckling minskas med en kvalitetsstrategtjänst.

Frågor

Jag har förståelse för att det finns oro hos många. Jag rekommenderar att du kontaktar din närmaste chef med dina frågor och funderingar.

Haninge den 15 april 2025

Lotta Wigen
Social- och äldredirektör

Mer om förändringarna inom social- och äldreförvaltningen

Senast uppdaterad: 15 april 2025