Månadsbrev från Lotta juni 2024
Månadsbrevet handlar om utkomsten av social- och äldrenämndens möten, vad som diskuterades på förvaltningsledningens planeringskonferens och vad som sker efter sommaren.

Hej,
Juni månads nämnder är genomförda och det var få ärenden på dagordningarna. Både socialnämnden och äldrenämnden beslutade om sänkt avgift för den enskilde för digitala matinköp i hemtjänsten. Social- och äldreförvaltningen (SÄF) informerade Socialnämnden om tidiga insatser och förebyggande arbetet inom funktionshinderomsorgen, samt skolsocionomer i Vega.
Äldrenämnden beslutade att formellt begära att kommunfullmäktige ska besluta om driftentreprenaddriftentreprenad av Johanneslunds vård- och omsorgsboende. Det avgörande skälet till att upphandla driften av Johanneslund är att minska den egna regins ekonomiska exponering i samband med att valfrihetssystemet LOV införs våren 2025. När LOV införs ska det råda konkurrensneutralitet mellan kommunala och privata utförare, vilket innebär att man får samma ersättning för belagda platser oavsett regi. Det innebär i sin tur att den egna regin behöver ha i det närmaste full beläggning hela tiden. För att minska risken för tomma platser vill nämnden upphandla ett av våra boenden. Ärendet kommer behandlas i kommunfullmäktige efter sommaren. Alla ärenden finns att läsa här.
Förvaltningsledningens planeringskonferens
I slutet av förra veckan hade förvaltningsledningen planeringskonferens för att bland annat analysera nämndernas ekonomiska tilldelning i mål och budget till äldre, funktionshinder och individ- och familjeomsorg. Vi behöver se vilka åtgärder som behöver genomföras efter beräkning av den tilldelade ramen och vad prisökningar och löneökningar genererar. Det arbetet kommer fortsätta under sommaren och nämnderna kommer fatta beslut om nämndplan och budget i november månad. Inför besluten i höst kommer även målformuleringar och indikatorer över hur verksamheten går att ses över.
Vi gjorde en tillbakablick från förra årets planeringskonferens då förslaget om en ny målgruppsanpassad organisation till tre verksamhetsområden; äldre, funktionshinder och individ- och familjeomsorg var på agendan. Det har kommit mycket positiv feedback, att det var en omställning som behövdes och som blev bra. Det blir enklare att ha en helhetssyn på processen kring den enskilda individen i allt från förebyggande arbete till myndighetsutövning och insatser när man har ett helhetsansvar för respektive målgrupp i en och samma organisation. Samtidigt var det en stor omställning som tog kraft från andra frågor som hur vi ska ta oss an uppdragen i förvaltningens verksamhetsplan; kompetensförsörjningen, digitalt först, ett gemensamt kvalitetsledningssystem och resultatstyrning. Omorganisationen är fortfarande ung och vi fortsätter att jobba för att få allt på plats, men det är en positiv kraft framåt! Tack för ert engagemang och tålamod under resans gång.
Rysseviken lågtröskelboende
Rysseviken är en akut och frivillig boendelösning för personer som till exempel har utbredd beroendeproblematik. Haninge kommun sa upp avtalet med Rysseviken i mars 2024 på grund av allvarliga brister och samtliga boende erbjuds andra frivilliga boendelösningar. Det här har inte varit en bra situation och inte ett värdigt boende och vi behöver fundera på om vi kunnat agera snabbare och fått i gång den här processen tidigare. En informationssida finns här.
Mot nya resultat
I höst fortsätter arbetet med områdena i verksamhetsplanen. Ett prioriterat område för både kommunen i stort och för förvaltningen är att leda och styra mot resultat. Hur vet vi att vi har en effektiv verksamhet? Syftet med resultatstyrning är att fokusera på effektiv verksamhet. Det vill säga att de resurser vi använder plus de aktiviteter och åtgärder vi gör leder till god kvalitet. Vi ska veta att de insatser vi ger och de metoder vi använder leder till önskat resultat för våra kunder och klienter. Idag följer vi ekonomi och kvalitet i separata spår vilket vi behöver utveckla och koppla samman så vi vet att det vi gör leder till önskad effekt.
Kommundirektörens uppdrag om genomlysning
Utifrån framför allt de stora ekonomiska utmaningar vi har inom socialnämndens verksamheter, funktionshinderomsorgen och individ- och familjeomsorgen, kommer en genomlysning av verksamheten att göras i höst, på uppdrag av kommundirektören, Kristina Tidestav. Malin Westerback, som fram till midsommar är konsultchef för staben för stöd och administration, har fått uppdraget av kommundirektören att göra genomlysningen. Den ska syfta till att identifiera möjliga orsaker och förbättringsområden till det ekonomiska läget.
Tack och skön sommar!
Jag vill passa på att tacka er alla för den här första våren i vår nya målgruppsanpassade organisation och önska alla en skön och avkopplande sommar.
Nästa informationsbrev kommer den 26 september.
/ Lotta Wigen
Senast uppdaterad: 31 oktober 2024