Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Månadsbrev från Lotta - maj

I månadsbrevet berättar förvaltningsdirektör Lotta Wigen om vad som är på gång både på nämnd- och tjänstemannanivå och om de fattade besluten. Det här brevet handlar om nämndernas ekonomier, besök från Japan och social- och äldreförvaltningens digitala framtid.

"" Lotta Wigen, social- och äldredirektör. Foto: Haninge kommun

Hej,

Nu är maj månads nämnder genomförda och på agendan stod den första tertialrapporten. Båda nämnderna följer målen i stort, men rapporten redovisar avvikelser för perioden januari–april för målet om en budget i balans. Budget i balans är ett begrepp som ofta används inom myndighetssverige, med det menar man att inkomster och utgifter ska vara lika stora.

Socialnämnden redovisar en prognos på minus 88,8 miljoner kronor. Det stora underskottet beror dels på en stor volymökning inom både funktionshinderomsorgen och individ- och familjeomsorgen, dels på ökade utbetalningar av bidrag. Bakomliggande orsaker till det är bland annat kostnadsökning för köpta insatser och större behov av ekonomiskt bistånd till följd av inflationen. Riksnormen för ekonomiskt bistånd höjdes även med 8,7% vid årsskiftet.

Äldrenämnden lämnar en prognos på minus 11,2 miljoner kronor. Det kommer krävas omfattande åtgärdsplaner för att komma till bukt med underskotten. En del är redan i gång. Äldrenämnden beslutade att avveckla dagverksamheten för äldre med allmän inriktning under året. I stället möts kundernas behov via Haninges träffpunkter för äldre som redan finns. Detta är ett exempel på att använda våra resurser på ett mer effektivt sätt och där de behövs som mest. Dagverksamheten med inriktning mot äldre med demenssjukdom kommer att finnas kvar. 

Socialnämnden beslutade också om att införa digitala matinköp inom individ- och familjeomsorgen och funktionshinderomsorgen. Tjänsten har tidigare beslutas inom äldrenämnden för hemtjänsten. Beslutet innebär att individer med behov av hjälp kring matinköp kommer att få stöd att beställa mat på nätet. Sedan körs varorna hem av den valda leverantören.

Alla nämndärenden finns att söka efter och läsa här. Sök efter socialnämnden eller äldrenämnden i webbdiariet. 

Besök från Japan

I tisdags var en delegation från Japan på studiebesök hos oss för att höra om hur vi arbetar med ekonomiskt bistånd, om kopplingen till arbetsmarknadsinsatser och om Första linjens socialtjänst. De togs emot av ordförande i socialnämnden, Sedat Dogru. Anette Berggren, chef för andra linjen vuxen och Frida Bernhardsson, chef för första linjen, inom individ- och familjeomsorgen beskrev hur vi arbetar med just de här frågorna. Även Maria Porshage och jag deltog i besöket, som var mycket uppskattat av den japanska delegationen.

Nya Silviahemscertifieringar

På måndag kommer ytterligare två verksamheter att Silviahemscertifieras. Denna gång vård- och omsorgsboendena inom äldreomsorgen Malmgården och Johanneslund.  Det innebär att alla medarbetare genomgått en utbildning i Silviahemmets vårdfilosofi, som är fokuserad på hur vi möter personer med demenssjukdom i äldreomsorgen. Demens är en av vår tids folksjukdomar och en stor del av de vi är till för drabbas.

Utvidgad ledningsgrupp – social- och äldreförvaltningen

I den målgruppsanpassade organisationen inom social- och äldreförvaltningen (SÄF) behövs en ny struktur för att stärka den gemensamma ledningsförmågan och ledningskommunikationen. Därför har den utvidgade ledningsgruppen SÄF inrättats och första mötet genomförs den 24 maj.
Syftet med mötet är att skapa utrymme för dialog och lärande om nuläge, framgångar, utmaningar och prioriteringar​ samt planerings- och uppföljningsprocessen.

Digitalt först

För att nå största möjliga nytta i förvaltningens verksamhetsutveckling med hjälp av digital teknik har en utvecklingsprocess lanserats. Via den kan alla medarbetare nu skicka in idéer.
Processen gör det möjligt att beräkna och ge beslutsunderlag så att digitala initiativ som ger störst nytta för våra invånare kan genomföras. Det kan till exempel handla om e-tjänster till invånare eller tjänster och appar för att frigöra tid för våra medarbetare, så de får mer tid över för det som är viktigt. Har du kanske en idé om en digital lösning på någon utmaning på förvaltningen? Tveka inte att skicka in den! Du kan läsa mer om den digitala utvecklingsprocessen och lämna din idé här. 

En lättillgänglig digital socialtjänst med möjlighet till att till exempel ansöka digitalt om bistånd och stöd, följa sina ärenden och kommunicera säkert med socialtjänsten kommer lanseras för samtliga målgrupper i slutet av året. Som en del i arbetet för en digitalt lättillgänglig socialtjänst och för att frigöra tid för medarbetare, pågår också ett arbete för att se över de juridiska förutsättningarna för att digitalisera hela socialtjänstens myndighetsprocess, från e-ansökan till e-arkiv.

Trevlig helg alla!

Lotta Wigen

Senast uppdaterad: 30 maj 2024