Så får du hjälp att hantera informationen på rätt sätt
I kommunen har vi stora mängder information, och det är viktigt att vi hanterar den på rätt sätt. Informationshanteringsplanen är här en bra hjälp. I den står vilka allmänna handlingar du behöver spara, och i så fall var och hur länge. Inför sommaren uppdaterades alla nämnders informationshanteringsplaner.

Det finns lagar och regelverk för hur vi ska hantera vår information. För att underlätta för alla medarbetare att hantera informationen har varje nämnd tagit fram en informationshanteringsplan. I planen hittar du en lista på alla handlingar i verksamheten som är allmänna handlingar.
Det finns också en gemensam informationshanteringsplan för hela kommunen, som kommunfullmäktige har beslutat.
- Nämnderna beslutade i början på sommaren om sina respektive planer. De är därmed rykande färska och ännu inte helt kompletta. Om du upptäcker att något saknas vore vi tacksamma för om du hör av dig till registrator så att vi kan göra en komplettering, säger kanslichef Gabriella Nylander på enheten demokratistöd.
- Kontakt registrator (haninge.se)
- Mer om informationshanteringsplaner:
- Samtliga informationshanteringsplaner (haninge.se)
Anmäl dig till utbildning
Passa på att anmäla dig till en utbildning om hur du kan använda informationshanteringsplanen i din vardag.
Anmäl via Utbildningskatalogen
Allmänna handlingar och e-post
- Läs gärna mer om allmänna handlingar och hur de ska hanteras:
- Om du undrar över hur man ska hantera sin e-post finns en färsk
Senast uppdaterad: 20 augusti 2024