Månadsbrev från Lotta - oktober
I månadsbrevet berättar förvaltningsdirektör Lotta Wigen vad som är på gång både på nämnd- och tjänstemannanivå. Du kan läsa om de senaste nämndärendena med bland annat nya riktlinjer för föreningsbidrag, statsbidrag och budgetuppföljning samt om förvaltningens arbete med de samhälleliga utmaningarna. Och inte minst om arbetet med den målgruppsanpassade organisationen.

Hej!
Det är redan slutet av oktober och hösten har gjort sig påmind. Båda nämnderna har haft sina sammanträden och flera stora frågor var på dagordningen.
Båda nämnderna har fattat beslut om nya riktlinjer för föreningsbidrag som kommer börja gälla från årsskiftet. Budgetuppföljning var också på nämndernas agendor. Socialnämnden lämnar en prognos på ett underskott om 22 miljoner kronor. Det är samma som föregående månad. Underskottet beror på placeringar av ungdomar i kriminalitet inom individ- och familjeomsorgen. Äldrenämnden lämnar en nollprognos. Det är framstående variationer inom äldrenämndens verksamheter med stora underskott inom hemtjänstens egen regi, där det nu pågår omfattande åtgärder. Nämnden har erhållit statsbidrag som gör att prognosen trots det blir en budget i balans.
Socialnämnden har beslutat om nya riktlinjer för barn och unga och äldrenämnden har fattat beslut om att föreslå kommunfullmäktige att införa valfrihet gällande särskilt boende för äldre. Planen är att ett valfrihetssystem ska träda i kraft under 2025. Alla ärenden finns att läsa här.
Som ni ser är många stora frågor i förvaltningen aktuella nu, dels utifrån samhällssituationen med den eskalerande kriminaliteten som påverkar hela Sverige och i Haninge. Vårt arbete har synliggjorts i media den senaste tiden, där vi både fått uttrycka vår syn på den allvarliga problematiken men även fått beskriva det gedigna arbete vi gör för våra invånare. Jag är stolt över våra medarbetare och det fina arbete vi tillsammans gör varje dag.
En annan stor fråga som berör en stor del av förvaltningen är den nya målgruppsanpassade organisationen som träder i kraft vid årsskiftet. Det kommer bli tre verksamhetsområden - individ- och familjeomsorg, funktionshinderomsorg och äldreomsorg som kommer ledas av tre verksamhetsområdeschefer - Maria Porshage, Anna Sörman och Linda Fällgren.
Vi inrättar dessutom två nya nyckelroller i vår förvaltning – en kvalitetsstrategroll som kommer befattas av Ingrid Alegren, organiserad i den biträdande förvaltningsdirektörens stab. Den andra rollen som inrättas är en projektledarroll som kommer befattas av Maria Willix, rollen kommer ha en inriktning mot verksamhetsområdet funktionshinderomsorg och rapporterar till Anna Sörman. Jag är mycket stolt och tacksam över att Ingrid och Maria, med deras erfarenheter och kompetenser, stannar kvar inom förvaltningen.
Det som händer just nu i organisationsförändringen är ett antal utredningar som vi behöver titta särskilt på innan vi beslutar om var i förvaltningen de ska landa. Det handlar om bemanningscenter, hälso- och sjukvård, teamet för stöd och hälsa, dietist och demenssjuksköterska. Vi tittar också på bostadsanpassning, färdtjänst och personligt ombud. I samband med organisationsöversynen ser vi också över titulaturen kring chefer, verksamhetsutvecklare/utvecklingsledare och enhetsbegrepp. Och vi tittar på roller och ansvar och vad som ska vara förvaltningsgemensamt och vad som ska organiseras inom verksamhetsområdena gällande våra stödfunktioner.
Många medarbetare och chefer har intervjuats och deltagit i workshops kring detta för att ta vara på all kunskap och erfarenhet i förvaltningen. Ambitionen är att ge de bästa förutsättningarna för oss som arbetar på social- och äldreförvaltningen att fokusera på de vi finns till för. Och för att kunna arbeta processbaserat mellan verksamheter och förvaltningar.
Planen är att de förslag som kommer från utredningar av verksamheterna ska samverkas i slutet av november, så att allt är klart den 1 januari.
Jag förstår att den här förändringen kanske skapar oro hos en del i organisationen, innan alla delar har fallit på plats. Det är naturligt när man befinner sig mitt i en förändring, man kanske inte vet hur det kommer bli sen. Men jag vill vara tydlig med att den här omorganisationen syftar till att ge oss på förvaltningen de absolut bästa förutsättningarna för att möta framtidens behov. För att vi ska kunna ha brukaren i fokus och för att kunna samarbeta i att ge dem det de behöver. I Haninge är vi redan före många andra kommuner i hur vi möter målgruppens behov, inte minst med Första linjens socialtjänst – och nu får vi förutsättningar att fortsätta utveckla vår verksamhet.
Här kan du läsa mer om omorganisationen.
Trevlig helg!
Lotta Wigen
Senast uppdaterad: 26 oktober 2023