Svårtillgängliga pärlor i ytterskärgården lyfts i Google Street View

I ett unikt samarbete mellan Stockholm Archipelago, Skärgårdsstiftelsen och Google synliggörs nu Stockholms ytterskärgård, inklusive Haninge skärgård, i höstskrud genom tjänsten Google Street View. Bilderna ska locka fler turister och på så vis förlänga säsongen och skapa nya intäkter och jobb.

Man med kamerastativ på en klippa i skärgården Foto: Stockholm Archipelago

En resa börjar ofta med efterforskningar online och Google Street View tillgängliggör skärgårdens unika höstkaraktär på ett helt nytt sätt. Genom att många fler nu får chansen att upptäcka skärgårdsmiljöns vackraste vyer online ökar chansen att fler väljer att besöka Stockholms skärgård, inklusive Haninge skärgård, även efter högsäsong.

Nya jobb och ökade intäkter

Projektet har potential att bidra med turistekonomiska vinster till hela skärgårdens aktörssystem i form av ökade intäkter och fler jobb. Enligt en nyligen genomförd studie av analysfirman WSP så skulle en förlängning av säsongen bidra till öka skärgårdens intäkter. Intäkterna från en ökad turism under hela säsongen har potential att uppgå till mellan 850 miljoner och en dryg miljard kronor. WSP uppskattar även att en förlängd skärgårdssäsong har potential att möjliggöra många nya jobb i skärgården.

Unika, exotiska och spektakulära vyer

Det nya projektet kartlägger Stockholm skärgårds mest spektakulära och exotiska platser och gör dem tillgängliga online. Till sin hjälp har fotografen Henrik Trygg en portabel 360-graderskamera. Bilderna gör det möjligt för vem som helst att klicka sig fram på okända stigar över kobbar, skär och öar.

- Det här är en extraordinär miljö som få känner till. Att kunna upptäcka den online kan verkligen göra skillnad för att locka folk att komma hit under hösten också, säger Marie Östblom som är projektledare på Stockholm Archipelago, en del av Visit Stockholm.

Stockholm Archipelago, Skärgårdsstiftelsen och Visit Stockholm

Stockholm Archipelago

Stockholm Archipelago är en samverkansplattform mellan Skärgårdsstiftelsen, Region Stockholm och Stockholms stad samt följande kommuner: Nynäshamn, Haninge, Nacka, Värmdö, Vaxholm, Österåker och Norrtälje. Stockholm Archipelago marknadsför Stockholms skärgård för internationella gäster och möjliggör fler affärer för besöksnäringsföretagen.

Stockholm archipelago

Skärgårdsstiftelsen

Skärgårdsstiftelsen arbetar för att bevara skärgårdens natur- och kulturvärden och ta hand om miljön. Skärgårdsstiftelsen skapar förutsättningar för turism och friluftsliv genom att låta entreprenörer driva vandrarhem, restauranger, stugbyar och hotell i sina fastigheter. Stiftelsen arbetar aktivt med naturvårdsarbete och sköter 40 naturreservat och underhåller fler än 2000 byggnader.

Skärgårdsstiftelsen

Visit Stockholm

Är stadens officiella destinationsbolag. Bolaget utvecklar och positionerar Stockholm som tillgänglig och attraktiv plats under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad.

Senast uppdaterad: 16 november 2022