Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Samordnad individuell plan (SIP)

Här finns information om samordnad individuell plan, SIP, för barn och ungdomar som har rätt att få stöd och hjälp i en samordnad insats mellan olika verksamheter.

Ung tjej vilar huvudet i sina armar, sitter hopkrupen mot en vägg. En hjälpande kvinnohand sträcks ut mot den unga tjejen. Foto: Mostphotos

En samordnad individuell plan, SIP, är till för barn och ungdomar som kräver samordnat stöd inom vård, skola och omsorg. Stödet ska underlätta att leva ett självständigt liv.

Den samordnade insatsen innebär att de olika verksamheterna kommunicerar på ett strukturerat och systematiskt sätt för att hjälpen ska fungera på bästa sätt. Skulle detta inte göras är risken att hjälpinsatser ges i fel ordning eller uteblir. 

Process – så här går det till när man får SIP

  • Inom Utbildningsförvaltningen beslutar rektorn om en SIP ska göras. Efter att rektor tagit beslut om SIP kan en pedagog, rektor, biträdande, skolkurator, skolpsykolog med flera vara den/de som kallar och håller i mötet.
  • Inom Social- och äldreförvaltningen beslutar socialsekreteraren.
  • Inom region beslutar verksamhetschef, psykolog, kontaktperson eller läkare på vårdcentralen om SIP ska göras.
  • Den berörda personen kan också själv önska att en SIP tas fram genom att prata med sin kontakt inom kommunen eller regionen.

Exempel på när man gör SIP

Här är några exempel på när SIP kan behövas:

  • När ett barn behöver ha kontakt med flera samhällsinsatser samtidigt som till exempel skolan, socialtjänsten, barn- och ungdomspsykiatrin och LSS-verksamheten.
  • När ett barn inte går i skolan.
  • När en vårdnadshavare lägger ner mycket tid på att förmedla information mellan olika verksamheter.
  • När en ungdom missbrukar.

Vad ingår i en SIP?

Den samordnade individuella planen ska svara på frågorna: Vem gör vad och när ska det göras?

Det ska tydligt framgå:

  • Vilka insatser och vilket stöd som behövs för att tillgodose individens behov.
  • Vem som ska ansvara för insaterna och stödet.
  • Vilka insatser eller vilket stöd ska någon annan än kommunen eller regionen utföra.
  • Vem som har det övergripande ansvaret för planen och hur den ska följas upp.

Stöd för att skapa en sammanhållen individuell plan

Här har vi samlat rutiner, dokument och mötescirklar för att underlätta kommunikationen och samarbetet mellan alla involverade parter. Detta för att den enskildes behov, önskemål och mål ska stå i centrum.

Den lokala BUS-gruppen (Samverkan kring barn i behov av särskilt stöd) i Haninge där det ingår aktörer från kommunen (Social- och äldreförvaltningen och Utbildningsförvaltningen) samt aktörer från regionen (Prima barn, Barn- och ungdomsmottagningen, första linjens psykiatri inom vårdcentralen samt Habiliteringen) har i april 2022 träffat en överenskommelse som ger kommunala skolor och förskolor rätt att kalla till SIP-möte. Överenskommelsen innebär att det i ett första skede sker under en prövotid på ett år från det att rutinerna är tagna. Denna plattform är för de parter som träffat överenskommelsen.

Hur SIP processen ska tillämpas regleras i SIP - Samordnad individuell plan 0–18 år Tillämpningsanvisningar för Social- och äldreförvaltningen, Utbildningsförvaltningen och Region.

Kontakt Utbildningsförvaltningen

Malin Birkare
Verksamhetsutvecklare och SIP-administratör
Utbildningsförvaltningen
Enheten för central elevhälsa
08-606 76 24
070-273 84 52 sms
malin.birkare@haninge.se

Kontakt Social- och Äldreförvaltningen

Maria Hammar
SIP-samordnare
Avdelning Individ och familjeomsorg
08-606 92 66
maria.hammar@haninge.se

Senast uppdaterad: 12 september 2024