Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Resan mot en förändrad hemtjänst börjar nu

Första stegen är tagna, tre verksamhetschefer blir en, antalet gruppchefer har minskat och funktionen planerare införs igen – som ett resultat av den genomlysning av hemtjänsten i kommunal regi som har genomförts. - Tillsammans behöver vi göra en förändringsresa – där alla behöver vara med och bidra. Det görs genom en nära samverkan med chefer, medarbetare och de fackliga parterna, säger Maria Willix.

En röd hemtjänstbil med Haninge kommuns logga på står utanför ett rött hus. Foto: Haninge kommun

Genomlysningen av hemtjänsten som nu har presenteras för politik, ledning, fackliga parter och medarbetare inom hemtjänsten visade behov av förbättringar inom åtta områden:

  1. Samverkan med biståndsavdelningen
    – Överenskommelsen framtagen som utgår från samma avtal som finns med LOV-utförarna.
  2. Mål och uppdrag
    – En gemensam målbild, social- och äldreförvaltningens nedbruten, behövs för hela den kommunala hemtjänsten.
  3. Styrning, uppföljning och nyckeltal
    – Verksamheten har tack vare genomlysningen fått en bättre bild av orsakerna till det ekonomiska underskottet. Uppföljning har i grova drag mest skett i pengar, verksamheten arbetar med timmar. Styrning och uppföljning förbättras nu.
  4. Planering och bemanning
    – Mer långsiktig grundplanering (4-veckor) behövs för att undvika allt för mycket kortsiktig omplanering, som i dag sker relativt ofta. Det påverkar bland annat; kontinuiteten för brukare, förutsägbarheten för medarbetare och att rutter kan vara optimala.
  5. Bemanning
    – Medarbetares arbetstider stämmer inte alltid överens med brukarnas behov vilket ökar behovet av personal från bemanningscentrum samtidigt som man vid vissa tider har för mycket personal när behov av insatser saknas.
  6. Kända, gemensamma arbetsprocesser, roller och ansvar
    – Det behöver utvecklas gemensamma arbetssätt så att vi agerar som en kommunal hemtjänst. Roller och ansvar behöver tydliggöras mellan chefer och mellan chef och medarbetare. Därefter behöver dessa delar bli mer kända i hela verksamheten.

  7. Organisation
    – När åtgärder införts för planering och bemanning och effekterna av dessa utvärderats bör organisationen ses över och behovet av administrativ personal och chefer. Åtgärden är att tre verksamhetschefer blir en, gruppchefer har minskat och funktionen planerare införs igen.

  8. Förbättringsarbete
    – Många av de utmaningar som identifierats har på olika sätt sedan tidigare varit kända i delar av verksamheten. En av de stora utmaningarna är att införa förändringarna i verksamheten, organisationen är inte van att driva förändringar på ett strukturerat sätt. Arbetet med verksamhetsplan utvecklas.

Återrapportering av förändringsresan inom hemtjänsten kommer ges i äldrenämnden och till de fackliga parterna var tredje månad. För chefer och medarbetare inom hemtjänsten är det en naturlig del av deras verksamhetsutveckling och där sker fortlöpande dialog.

Senast uppdaterad: 28 september 2022