Påminnelse: Nu blir våra skrivare säkrare
Haninge kommun ökar säkerheten på kommunens alla skrivare. Samtliga PIN-koder för utskrift kommer att ersättas av helt nya PIN-koder.

För att minimera risker och hot från yttre påverkan i form av intrång i vår IT-miljö behöver vi även förhindra otillbörlig åtkomst till dokument. För att bibehålla vår redan höga säkerhet behöver vi därför uppdatera våra system kontinuerligt.
Kommunens skrivare är utrustade med en så kallad ”Follow me”- printlösning som innebär att den användare som skriver ut ett dokument kan hämta sin utskrift på vilken multifunktionsskrivare/kopiator som helst inom kommunen med hjälp av sitt Haninge kommun ID-kort eller en PIN-kod.
Som ett led i att öka säkerheten i hanteringen av utskrifter av dokument så kommer samtliga PIN-koder för utskrifter att ersättas av helt nya PIN-koder.
Du som saknar ID-kort idag och använder PIN-kod för att hämta ut din utskrift kommer att behöva logga in i Safe-Q och generera en ny PIN-kod. Instruktion för hur och när du behöver göra det kommer du att få via mejl. Du kan också läsa mer via länken nedan.
Skapa en personlig PIN-kod för utskrifter
Du som har ett Haninge kommun ID-kort kommer fortsatt att kunna använda det för att hämta ut din utskrift, det påverkas inte av denna förändring.
Haninge kommun ID-kort tillhandahålls av serviceavdelningen och kan beställas via din närmaste chef.
Hur går det till?
Den 4 oktober efter klockan 18.00 raderas befintliga PIN-koder.
Du kommer att få ett e-postmeddelande från Haninge kommuns skrivartjänst med länk till intranätet där du kan generera en ny PIN-kod.
Att generera en nya PIN-kod tar cirka fem minuter.
Senast uppdaterad: 4 oktober 2022