Dags för årets arbetsplats-undersökning (APU) – men hur arbetar vi egentligen med resultatet?
Genom att vi pratar om hur vi har det på våra arbetsplatser kan vi skapa en bättre arbetsmiljö och ett ökat engagemang, något som i sin tur påverkar arbetsgruppens möjligheter att nå sina mål. Undersökningen är öppen mellan den 21 september och 5 oktober.

Haninge kommun har genom åren haft en mycket hög svarsfrekvens i våra arbetsplatsundersökningar, något Gunilla Ejefors Lublin, HR-direktör betonar vikten av:
- Resultatet från arbetsplatsundersökningen är ett viktigt verktyg för utveckling enav vår arbetsmiljö och verksamhet.
Arbetet med APU-resultatet sker tillsammans med din chef och din arbetsgrupp. Sedan förra året finns nya verktyg som bidrar till ett mer lösningsfokuserat förhållningssätt.
Några av kommunens medarbetare ger sin syn på hur tidigare arbetsplatsundersökningar förändrat och förbättrat deras arbetsmiljö.
Jesper Samuelsson, rektor på Ribbyskolan:
- Arbetet och resultatet från APUn gav mig och verksamheten underlag för viktiga områden att arbeta vidare med. Som ny chef gav det mig även en insyn i verksamhetens utvecklingsområden och jag fick en bra sammanställning och helhetsbild som är riktigt värdefull.
Lena Kristiansson, biträdande rektor på Ribby förskola:
- Jag ser en positiv skillnad i bemötandet kollegor emellan. De som förut följt negativa strömmar kämpar nu verkligen emot och det råder en större glädje och arbetsro på arbetsplatsen. Ett konkret resultat av arbetet var att pedagogerna i våras tillsammans fick lägga sitt schema - vilket skapade nöjdhet. ’Jag är min arbetsmiljö’ har förtydligats och på så sätt skapat en förståelse att var och en är den del som tillsammans skapar en god arbetsmiljö.
Joakim Norberg, lärare på Ribbyskolan:
- Min uppfattning är att verksamheten har fått en bättre och tydligare struktur efter APU-arbetet. Vi har en större känsla av att veta vad som gäller och vem som gör vad.
Lina Sandberg, idrottslärare Ribbyskolan:
- Vi har haft flera utvecklingsområden och det som har varit tydligast för mig är att många i personalen har fått gå HLR-kurs efter att det efterfrågats. Både vi idrottslärare och vår trä- och metallslöjdslärare har även fått gå en instruktörskurs. Tanken är att vi ska kunna hålla egna kurser framöver.
Förra året introducerades även ett analysverktyg som bidrar till att träffa rätt i utvecklingsarbetet.
- Verktyget har hjälpt oss att få fram rätt frågor och utvecklingsområden att arbeta vidare med tillsammans med all personal på skolan, berättar Jesper Samuelsson.
Även Lena Kristiansson har goda erfarenheter av det nya analysverktyget.
- Jag har arbetat med olika analysverktyg sedan tidigare när det gäller APU. Men det här gav en helt annan helhet. Pedagogerna fick djupdyka vid flera tillfällen och eftersom liknande frågor dryftades flera gånger så fick alla tänka till på olika sätt.
Malin Hansson, förskolelärare på avdelningen Kronan på Ribby förskola:
- Vi har bättre samarbete och stämning nu på vår förskola och alla har en bättre förståelse för vårt gemensamma ansvar att skapa en bra arbetsmiljö där vi trivs och mår bra. Analysverktyget har bidragit till att vi reflekterat tillsammans i grupper vilket har utvecklat både mig som person och vår arbetsplats.
Marie Sandqvist, ombud för SACO, ser att efterarbetet med APU ger resultat och Alexandra Eldstål, ordförande på Kommunal, menar att fler arbetsplatser arbetar med resultatet av APU, men hon lyfter att det är viktigt att vi ständigt blir bättre på att följa upp för att säkerställa att utvecklingsarbetet i verksamheten får önskad effekt. En synpunkt som även Vision, Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet delar.
Enkäten tar cirka tio minuter att besvara och du är anonym. Länk till enkäten kommer att publiceras som en nyhet på HINT då enkäten öppnar den 21 september. Rapporterna från undersökningen beräknas vara klara i slutet av oktober. Se HINT för mer information.
Välkommen till årets arbetsplatsundersökning!
Senast uppdaterad: 16 september 2022